Szakdolgozat, témaválasztás

2010.11.14. 11:15

Azoknak a hallgatóknak, akik tavasszal írják és adják be szakdolgozatukat lassan témát és ezzel együtt konzulenst kell választaniuk. Nálam is jelentkeztek páran, meg talán még fognak is, illetve van pár ember, aki a tavaszi félévben jött, ők most adják be a dolgozatot. A végzősök közül (szakdolgozók közül) sokan alábecsülik, a témaválasztás jelentőségét. A jó témaválasztás segíti, a rossz akár meg is akadályozhatja a szakdolgozat létrejöttét - és akkor a dolgozat minőségéről még nem is beszéltünk.

Nálam általában sok téma közül lehet válogatni, viszont jellemzően általános megfogalmazásban adok meg szakdolgozati témákat. Piacelemzés, az állam gazdasági szerepvállalása - konkrét intézmény működésének elemzésén keresztül, meg ilyenek.

Ha valaki engem választ témavezetőnek, akkor nem számíthat arra, hogy "konkrét segítséget" kap. Ha olyan témát adnék meg, hogy "A hazai KKV-k humár-erőforrás menedzsmentjének sajátosságai - különös tekintettel a nem pénzbeni ösztönzők alkalmazására", akkor egyértelmű lenne, hogy én ezzel foglalkozom, ezt kutatom (mert erre van erőforrásom) és az jöjjön, aki ezt velem kutatni akarja, és ebből akar dolgozatot írni. Van mindenem, ami a jelentkezőnek kell: kutatás, szakirodalom, stb. - pénz, paripa, fegyver.

Ha azt mondom, hogy egy választott piac elemzése, akkor meg nem így van. Akkor a helyzet gyökeresen más! Akkor én azt vállalom, hogy általános szempontokat adok, felhívom a figyelmet a szerkezeti és elméleti hibákra (a nyelvi hibákat a word helyesírásellenőrzőre bízom). Azt vállalom, hogy elmagyarázom, hogy mire kell használni a lábjegyzetet és hogyan kell hivatkozni. Azt vállalom, hogy segítek gondolkodni, terelem a hallgatót, az általános kereteket igazgatom, jó szóval, jó ötlettel.

De anyagot gyűjteni, adatokat összeszedni, elemezni, (kérdőívezni, interjúzni), szakirodalmat keresni és feldolgozni, idézetet találni, csili-vili grafikont gyártani, azt a hallgatónak kell.

Ezért azt szoktam tanácsolni a hallgatóknak, hogy a) vagy olyan konkrét ügyet/piacot/intézményt/stb. válasszon, amit jól ismer (mert ott dolgozik, mert valakije ott dolgozik, stb.), és ahol a konkrét kutatáshoz támogatást kap(hat), vagy b) olyan konkrét témát válasszon, ami a szívügye és bár nincs full extrás hozzáférése, de lelkesedése okán várhatóan leküzdi a hozzáférés hiányából fakadó nehézségeket. (Persze az a tuti, ha a) és b) feltétel együtt van jelen.)

Nem egyszer előfordult már, hogy odajött valaki, hogy akkor ő a piacelemzéses témához szeretne engem felkérni konzulensnek. Mire én, hogy melyik piacot is szeretné elemezni? Erre 90% azt mondja, hogy ja, hát azt nekem kell kitalálnom? azt még nem tudom. Ekkor jön az, hogy sóhajtok egyet és elmondom azt, amit az előző bekezdésben leírtam, majd hazaküldöm, hogy találja ki, hogy miről akar írni.

Persze igénybe lehet venni egyéb segítséget is...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kozgaz.blog.hu/api/trackback/id/tr482447661

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mig8 (törölt) 2010.11.14. 15:07:24

Ha ezt nekem vki elmondta volna akkor, amikor én diplomáztam...

Na mindegy. Azóta is azt a gyakorlatot folytatom, hogy ha megtetszik egy téma - esetemben egy érdekesebb programnyelv, vagy csak simán egy nyelv - akkor igyekszem magamtól elsajátítani, föltérképezni. Aztán ha már eljutot egy szintre és még mindig érdekel, akkor segítségek keresek.

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2010.11.14. 18:45:21

Én mindkét esetben megszívtam, pedig konkrétan tudtam, mit akarok írni és hogyan. :( Szerintem Neked örülhetnek azok a diákok, akik nem tőled várják el, hogy megírd helyettük, hanem maguk is dolgozni akarnak a sikerért. :)

érzelmikáosz · http://erzelmikaosz.blog.hu/ 2010.11.14. 18:45:57

hmm...elvileg tavasszal választottam témát...azóta is csak ezzel foglalkozom! Jó, természetesen nem... :D:D:D:D:D

Lehet, hogy elkélne a segítség... ;)

Elvállalsz? :P

kozgaztanar 2010.11.15. 10:15:33

@érzelmikáosz: hát, kicsit kaotikus vagy (érzelmileg), de azért persze! :)
süti beállítások módosítása