Monopolisztikus verseny
2010.06.23. 14:18
A monopolisztikus verseny egy piactípus (piaci forma), amit a hallgatók előszeretettel kevernek össze a monopólium piaci formával. Gondolom azért keverik, mert csökkentett agyi funkcióban tanulnak és olyan árnyalatnyi különbségek, mint a -isztikus (a monopol után), valamint a verseny szó nem tűnnek fel, vagy ha igen, akkor inkább zavaró motívumként, elfelejtendő jelleggel. Pedig. Pedig a monopóliumhoz nem kapcsolódhat verseny, hiszen a termelő itt egyedül van, akkor meg kivel versenyezzen a drága? (Egyébként éppenséggel drága is lesz, de az most nem jön ide.) Na, szóval egyedül van és nuku verseny. (Főleg akkor, ha tiszta monopólium, mert akkor még helyettesítő termék sincsen. Ugye? Ugye.) A monopólium másik neve az, hogy antiverseny. Nem is, ezt én találtam ki, de akár lehetne.
A monopolisztikus verseny pedig verseny. Benne van a nevében. Akkor meg nem lehet monopólium, nem igaz? De. Akkor mi? Nos, a tökéletes (tiszta) verseny rokona. Unokatestvére. A monopolisztikus szó itt jelzőként szerepel, akárcsak a tökéletes (vagy a tiszta). A lényeg a verseny. Hogy az valamilyen. Itt éppen monopolisztikus. Na nézzük csak, hogy miért! A monopolisztikus verseny főbb karaktereiben megegyezik a tökéletes versennyel, de van egy nagyon fontos különbség: a termék itt nem homogén, hanem differenciált. Homogén termék pl. a tojás (nincs márkázás, mert minőségileg homogén a termék), differenciált meg pl. a bor (van márkázás, mert vannak és érzékelhetőek minőségi különbségek - igazából nem is egy termék van, hanem egy termékcsoport vagy "főtermék", aztán jönnek a különbségek). Itt aztán nem az, hogy nincs verseny, hanem hajaj! Mármint a monopolisztikus verseny esetében. Főleg marketing eszközökkel. A márkázás miatt, meg azért is mert az árverseny eredménye a fedezeti pontos termelés lenne. De ez hosszú táv, az meg Keynes szerint úgysem fontos. Hehe.
Tessék megtanulni: mo-no-po-lisz-ti-kus verseny! Van itt egy jó kis bemutató hozzá.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
MakkosMaria 2010.06.23. 18:40:39
vigike 2010.06.23. 19:43:28
kozgaztanar 2010.06.24. 08:55:14
(persze m,ennyi a néhány? én azt mondom a diákoknak, hogy amíg az ujjaikon meg tudják számolni, addig néhány :)
ez azért fontos, mert a piaci ár befolyásolására való képesség (vállalati erő, hatalom) a méretből fakad (a relatív méretből, azaz h a piachoz képest mekkora a vállalat)
a monopolisztikusan versenyző piacon borászat max saját márkáinak árát határozhatja meg, de a "termék" piaci árára ezzel nincs befolyása, míg az oligopol piaci szereplő árváltoztatása már (a részesedés mértékének okán) hatni fog a piaci árra
ennyi telik tőlem reggel, egy kávé után :))
vigike 2010.06.24. 16:49:03
kozgaztanar 2010.06.25. 09:47:45
hát, nem tudom, ne felejtsd el, hogy a ppt amerikai perspektívából nézi a piacot, ott meg lehet, hogy a "sok" szereplőről beszélhetünk az üdítőital piacon...
Utolsó kommentek