Kora délután értem vissza vidékről - jelentem az M7-es Pest felé remekül járható -, ahol tüzifát hordtam le a pincébe. Igen-igen, az előrelátó ember (fia vagy anyja) már tavasszal megveszi a téli tüzelőt. Aztán persze hetekig nem tudja lehordani, mert csapadék csapadék hátán. De most! Reggel 3 óra, este 3 óra. Középen hűsölés a lakásban, este sör. A GDP meg nem nőtt. Miért? Mert per def a GDP a végső felhasználásra kerülő termékek és szolgáltatások értéke, azaz bár javában szolgáltattam, de mivel nem áraztam be a szolgáltatást, így a GDP nem növekedett. A javakat a piac árazza be, én meg nem piaci gazdasági tevékenységet végeztem. Csak olyan sima gazdasági tevékenységet, amely megmaradt a háztartáson belül. No price. Sem Katie, sem más. (hehe)

Az éppen makrot tanulók kedvéért tehát szögezzük le: a háztartáson belül megjelenő, vagy háztartások között megjelenő gazdasági tevékenységek eredményét a GDP nem jeleníti meg. Mert nincs áruk. Nekik.

Érdekes ez. Már csak azért is, mert ugye itt van a GDP csökkenése (a válság miatt). Valószínű, hogy a számok lefelé torzítanak. A termékben és szolgáltatásban, anyagi javakban 'értelmezett' lakossági fogyasztás valószínűleg nem csökkent annyira, mint a mért fogyasztás. A mért és a jólétet meghatározó tényleges jószágtömeg nem ugyanaz. És nem csupán azért, mert a fekete aránya növekedett a fehérhez képest, hanem azért is, mert a válság hatására a nem piaci gazdasági tevékenységek aránya növekedni kezdett. Kevesebbszer megyünk haza taxival meccsnézés után, helyette a barátok furikázzák egymást. Kevesebb éttermi, több otthoni vacsora. Kevesebb játszóház, több nagymama. És a fát is nekem kellett lehordanom.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kozgaz.blog.hu/api/trackback/id/tr662074344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

barracud4 · http://halnap.blog.hu/ 2010.06.11. 15:37:18

Elolvastam a cimet és rögtön az jutott eszembe, hogy én ugyanezt tettem. Itthon maradtam 2 napot dolgozni, mert az irodát költöztetik.
Ehelyett főztem, takaritottam, napoztam (meztelenül) és neteztem.
Ajjajj, mi lesz a GDP-vel?

mig8 (törölt) 2010.06.11. 16:39:16

Ne bánd, a munka nemesít! A sör meg pláne :-)

Amikor én átmegyek a nagybátyámhoz betonozni, mert kell az ember, vagy a szomszédba fát cipelni, mert egyedül nem bírja és ezért kapok egy adag sütit/ egy üveg bort, akkor tehát az nem GDP növelő dolog.

Most már értem, hogy miért akarta az előző kormány, hogy mindennek legyen ára és minden munkáért legyen fizetés (mégha ez nevetséges is volt is). Mert túl azon, hogy akkor adóztatható, a GDP-t lehet vele növelni!
süti beállítások módosítása