A gazdasági válság pozitív hozadéka
2010.06.02. 11:06
Aminek örülhetünk. Mert ugye a válságnak magának nem. De mert minden rosszban van valami jó - nem ez nem igaz -, így a nagy krízis is hozott olyat, ami kedvünkre való lehet (nekem pl. teccik), ez pedig a tudatos fogyasztó. Mármint a tudatos magyar fogyasztó, mert a külföldi (nyugati) fogyasztói tudatosság eddig sem hiányzott. Mire gondol egy közgazdász (közgazdasági elemzés), amikor a tudatosságot emlegeti? Igen, igen, arra a racionalitás elemre, amely a közgazdasági elemzések alapfeltétele. Hogy a fogyasztó racionális. Vagyis a rendelkezésre álló információk figyelembevételével, költség-haszon elemzés alapján dönt, úgy, hogy saját jólétét (hasznosságát) maximalizálja. A válság hatására a magyar fogyasztók informáltabbak lettek, mert jobban utánanéznek ennek-annak, valamint vásárlási döntéseikben erősödik az ár-információ szerepe. Mondja ezt a GfK Hungária, vagyis a vg.hu a piackutatóra hivatkozva, ebben a cikkben.
A háztartások vásárlói viselkedésében hosszú távú tendenciákat indított el az elmúlt időszak recessziós környezete. A nyugati országokhoz hasonlóan Magyarországon is kialakult a tudatos vásárló modellje.
Míg 2007-ben a gyártói márkák 25 százalékát vásárolták meg a háztartások promóciós áron, vagy valamilyen akció keretében, addig ez az arány 2009-ben már 31 százalék volt.
... a 2 000 megkérdezett 82 százaléka válaszolta azt, hogy legalább olyan gyakran, vagy jóval gyakrabban tanulmányozza a kereskedelmi láncok akciós újságait, mint korábban.
Azért a cikk címe elgondolkodtató: Hűtlen és tudatos lett a magyar vásárló. Hmm. A gazdasági racionalitás felülírja a márka- (bolt, áruházlánc) hűséget? Bizonyára. Ezek szerint nem éri meg hűségesnek maradni. Merthogy ez is gazdasági döntés. Mikor éri meg hűségesnek lenni? Mit tesz a márka (a bolt, az áruházlánc) azért, hogy megtartsa vevőit? Mit nyer, aki marad? Hűségpont? Kedvezmény? Stb? Nem akarunk most ezzel.
Lényeg a lényeg: tudatos fogyasztó itt = növekvő verseny ott. És ez jó. Szóval. Remélem a válság megy, de a tudatos fogyasztó marad.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
aJeti 2010.06.02. 14:02:26
habostorta.hu/hu/habostorta/cikkek/film/homer-simpson-lenyomta-harry-pottert
kellemes délutánt, homer. :D
Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2010.06.02. 14:28:23
mig8 (törölt) 2010.06.02. 14:49:22
Ezért a gyártók nem sajnálnak pénzt és energiát egy új márka bevezetésétől. Csakhogy az adott termék minősége és megbzhatósága az idő során szép lassan megkopik. Egy adott idő múlva pedig a "márkás" termék semmiben sem fog különbözni egy noname terméktől. Sokszor a gyártók már egy év alatt elérik a "kettő egy tucat" szintet - akkor meg minek legyek márkahű?
MakkosMaria 2010.06.02. 23:03:57
www.nytimes.com/2009/08/02/magazine/02FOB-onlanguage-t.html
aJeti 2010.06.03. 11:12:34
mindjárt on is, de most itt egy gyerek a nyakamon.
Utolsó kommentek