Azon gondolkodtam, hogyan magyarázzam el a gyereknek, hogy a ki korán kel, aranyat lel egyáltalán nem azt jelenti, hogy vasárnap hajnali fél hétkor ki kell vernie szegény szülei szeméből az álmot, és hogy persze tudom én, hogy nála az "arany" a lolkabolka dvd, de nem mind arany, ami fénylik, úgyhogy szerintem jobban jár mindenki (főleg a szülei) a további alvással. Szóval ezen agyaltam, amikor eszembe jutott, hogy közgazdaságilag kéne hozzáállni ezekhez a népi bölcsességekhez, mert az milyen jó lenne már.

 

Jobb adni, mint kapni, ha az első fogyasztási egység határhaszna negatív, vagyis a fogyasztás azonnal negatív hasznosságot eredményez.
A beletört a bicskája azt jelenti, hogy a tőke határterméke nullává vált.
Az egyszer volt Budán kutyavásár a szűkösség közgazdasági fogalmát mutatja be.
A csöbörből vödörbe a termelési tényezők közti helyettesíthetőségre utal, akárcsak a fából vaskarika.
Az eső után köpönyeg a keresletet érő szezonális hatást szemlélteti.
Szenvedély jellegű fogyasztással állunk szembe, ha evés közben jön meg az étvágy.
Az idő pénz a fogyasztói időpreferenciára utal, a nem ismer se Istent, se embert az információs aszimmetriára, a vakok közt félszemű a király a Stackelberg-duopólium modell vezető - követő vállalat szisztámáját írja le.

 

És így tovább. Meg persze vannak olyanok is, ahol direkt az értelem és nem átvitt, de azokról írni nem lenne érdekes.

 

mek.niif.hu/00200/00242/00242.htm

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kozgaz.blog.hu/api/trackback/id/tr761968414

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bluemoon · http://mondomamagamet.blogspot.com 2010.05.02. 21:22:14

Ugye, hogy a népi bölcsesség mindenre megfelel? :-)
A gyereket pedig meg kell tanítani dvd-lejátszót használni, hogy önkiszolgáló lehessen.

vagyok, aki vagyok... 2010.05.03. 07:26:11

@bluemoon: manapság már elég hozzá a távirányító :) az a legkisebbeknek is megy :) sose felejtem el az első olyan reggelt, amikor nem hozzánk csattogott be, hanem a tévé elé... most már persze elvenném tőle a távirányítót, de ő ez erősebb :P

kozgaztanar 2010.05.03. 08:14:22

@vagyok, aki vagyok...: szerintem nem. :))
A pöri köszöni finom lett, a Csajom szerint legközelebb hagyjak több levet neki. (Mondjuk Ő tette fel, meg minden, én csak befejeztem.)
@bluemoon: Már majdnem önállóan kezeli, még az zavarja kissé, hogy 2 db kezelendő felület van, mert ugye a tv és a dvd is távirányítós. :)

díva naíva 2010.05.03. 13:25:55

az előbbieket megpróbáltam laikus kis mivoltomban elemezni, a legutolsónál feladtam :))
süti beállítások módosítása