Egy érv a progresszív jövedelemadó mellett
2010.03.25. 09:00
Az adórendszer progresszívitása azt jelenti, hogy a magasabb jövedelműek jövedelmük nagyobb hányadát fizetik be adóként, mint az alcsonyabb jövedelműek. Magasabb az arányosan rájuk eső adóteher. Ezt a rendszert az adókulcs változása biztosítja: ma Magyarországon 5 millió forintig a jövedelem 17%-át, mígy az 5 millió forint feletti jövedelem 32%-át kéri el az állam (mint jövedelemadót).
Miért fizessenek többet a gazdagabbak? (Mármint magasabb hányadot.) Vannak igazságossági, méltányossági, szolidaritási - sőt, akár biztonságpolitikai - érveink a progresszív jövedelemadó mellett. (lásd link)
A magam részéről most egy közgazdasági érvet ismertetnék e posztban: a gazdagabbak többet fogyasztanak az állam (a politikai közösség) által finanszírozott/termelt közjavakból, így elvárható tőlük az adózási többlet. Miért is? Azért, mert számos közjószág (termék vagy szolgáltatás) használata valamilyen képesség birtokában lehetséges, mely képesség megszerzése alacsony jövedelem mellett nem lehetséges. (Van, hogy ez a képesség egy tárgy birtoklásában testesül meg, de többnyire szükséges valamilyen tudás megléte is és/vagy jelleggel.)
A közút használatához közlekedési eszközre van szükség, valamint az eszköz használatához szükséges tudásra. Ne mondja senki, hogy a 6-os főút annak épült, akinek nincs autója... Mint ahogy a közrend, közbiztonság, köztisztaság és egyebek fogyasztói sem főként az alacsony jövedelemű egyének/háztartások. Nem közülük kerülnek ki a közkönyvtárak látogatói, nem ők veszik igénybe az internetet a közösségi hozzáférési ponton (nincs hozzá meg a tudásuk), nem ők hordják a játszótérre a gyerekeket. Még a közgazdászok kedvenc példájául szolgáló közlegelőt is csak az tudja túlfogyasztani, akinek van tehene. Bizony, bizony.
hu.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6zj%C3%B3sz%C3%A1g
www.imf.org/external/pubs/ft/issues/issues26/index.htm
en.wikipedia.org/wiki/Capability_approach
www.iiep.unesco.org/fileadmin/user_upload/Info_Services_Publications/pdf/2009/EdPol10.pdf
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2010.03.25. 09:27:20
MakkosMaria 2010.04.14. 17:59:20
kozgaztanar 2010.04.15. 12:30:01
a példádnál maradva: aki 100 fabatkát keres, annak van autója és használja a közutat, aki csak 10-et, annak nincs és nem használja. A közútból az autótulajdonos több mint tízszer annyit használ fel, mint a nullát felhasználó autóval nem rendelkező.
MakkosMaria 2010.04.15. 22:10:08
Az osszesitett hozzajarulast es felhasznalast kene vizslatni a kozjoszagot illetoen. (csak van minden 10-ik 10 fabatkat keresonek egy Trabija, bocs, Suzukija...)
kozgaztanar 2010.04.16. 10:56:28
vagyok, aki vagyok... 2010.04.16. 13:15:10
esetleg lehetne úgy, hogy csökkentjük a közkiadásokat (és az adókat) és a több jövedelemmel rendelkező ember eldönti, hogy melyeket óhajtja megfizetni.
a szolidaritásban benne vagyok egyébként.
kozgaztanar 2010.04.16. 14:30:42
Főleg azért, mert sok esetben a hosszú távú csökkentés feltétele a rövid távú növelés. Pl. Ha MOST költünk önkormányzati reformra, akkor KÉSŐBB majd kevesebbet kell költenünk az önkormányzatokra.
A fejlődő országok általános problémája, hogy MOST honnan vegyenek pénzt fejlesztésre, átalakításra...
vagyok, aki vagyok... 2010.04.16. 15:23:05
kozgaztanar 2010.04.16. 15:45:28
vagyok, aki vagyok... 2010.04.16. 18:06:53
épp most hallottam a korrupció egy igen érdekes formáját: a cég piacot vesztett, mire a piacot jelentő megfelelő ember gyermeke kellemes fizetésért és autóért felvételre került. ami ezekben az ínséges időkben bizony meghatja az aggódó apa lelkét...
MakkosMaria 2010.04.16. 23:03:23
A fentiektol eltekintve kulonben en is egy enhyen progressziv adotablat tamogatok, viszont a mellette szolo ervem szinte kizarolag a tarsadalmi szolidaritas.
bluemoon · http://mondomamagamet.blogspot.com 2010.04.18. 23:21:20
lampaules 2011.02.25. 16:25:41
A többivel egyetértek.
kozgaztanar 2011.02.26. 11:18:20
Hozzáteszem, hogy ez akkor igaz, ha az új utak építése, illetve a régiek fenntartása (részben vagy egészben) az általában vett adóbevételekből történik.
Ha az autósoktól szedett adók és díjak (útdíj) fedezik a szumma utakhoz kapcsolódó költségeket, akkor ez a példa valóban nem érvényes példa a magasabb jövedelműek magasabb közjószág fogyasztására. :)
Utolsó kommentek