Aminek örülhetünk. Mert ugye a válságnak magának nem. De mert minden rosszban van valami jó - nem ez nem igaz -, így a nagy krízis is hozott olyat, ami kedvünkre való lehet (nekem pl. teccik), ez pedig a tudatos fogyasztó. Mármint a tudatos magyar fogyasztó, mert a külföldi (nyugati) fogyasztói tudatosság eddig sem hiányzott. Mire gondol egy közgazdász (közgazdasági elemzés), amikor a tudatosságot emlegeti? Igen, igen, arra a racionalitás elemre, amely a közgazdasági elemzések alapfeltétele. Hogy a fogyasztó racionális. Vagyis a rendelkezésre álló információk figyelembevételével, költség-haszon elemzés alapján dönt, úgy, hogy saját jólétét (hasznosságát) maximalizálja. A válság hatására a magyar fogyasztók informáltabbak lettek, mert jobban utánanéznek ennek-annak, valamint vásárlási döntéseikben erősödik az ár-információ szerepe. Mondja ezt a GfK Hungária, vagyis a vg.hu a piackutatóra hivatkozva, ebben a cikkben.

A háztartások vásárlói viselkedésében hosszú távú tendenciákat indított el az elmúlt időszak recessziós környezete. A nyugati országokhoz hasonlóan Magyarországon is kialakult a tudatos vásárló modellje.

Míg 2007-ben a gyártói márkák 25 százalékát vásárolták meg a háztartások promóciós áron, vagy valamilyen akció keretében, addig ez az arány 2009-ben már 31 százalék volt.

... a 2 000 megkérdezett 82 százaléka válaszolta azt, hogy legalább olyan gyakran, vagy jóval gyakrabban tanulmányozza a kereskedelmi láncok akciós újságait, mint korábban.

Azért a cikk címe elgondolkodtató: Hűtlen és tudatos lett a magyar vásárló. Hmm. A gazdasági racionalitás felülírja a márka- (bolt, áruházlánc) hűséget? Bizonyára. Ezek szerint nem éri meg hűségesnek maradni. Merthogy ez is gazdasági döntés. Mikor éri meg hűségesnek lenni? Mit tesz a márka (a bolt, az áruházlánc) azért, hogy megtartsa vevőit? Mit nyer, aki marad? Hűségpont? Kedvezmény? Stb? Nem akarunk most ezzel.

 

Lényeg a lényeg: tudatos fogyasztó itt = növekvő verseny ott. És ez jó. Szóval. Remélem a válság megy, de a tudatos fogyasztó marad.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kozgaz.blog.hu/api/trackback/id/tr302050282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2010.06.02. 14:28:23

@aJeti: Sőt! A Szív c. jezsuita lap legfrissebb száma is méltatja a Simpson családot, mint a vallást, és Istent korrektül ábrázoló mai modern rajzfilmsorozatot, külön kiemelve egyik részét, ami hitbéli kérdésekkel foglalkozik. :)))

mig8 (törölt) 2010.06.02. 14:49:22

Azért a gyártók is tehetnek arról, hogy az emberek egyre kevésbé márkahűek. Mert mikor is lennénk márkahűek? Ha eg adott márka termékeit véve garantált lenne a minőség, a hosszú élettartam, stb. Akkor az adott márkáért még a magasabb árat is hajlandóak lennénk megfizetni.

Ezért a gyártók nem sajnálnak pénzt és energiát egy új márka bevezetésétől. Csakhogy az adott termék minősége és megbzhatósága az idő során szép lassan megkopik. Egy adott idő múlva pedig a "márkás" termék semmiben sem fog különbözni egy noname terméktől. Sokszor a gyártók már egy év alatt elérik a "kettő egy tucat" szintet - akkor meg minek legyek márkahű?

kozgaztanar 2010.06.03. 10:53:53

@aJeti: ne csak off, on is pls! :)
és habostorta?!

aJeti 2010.06.03. 11:12:34

@kozgaztanar: ne kapd fel vizet. ha torta hát torta :D
mindjárt on is, de most itt egy gyerek a nyakamon.
süti beállítások módosítása