Elég sokkoló az index címlap fő híre (legalább jól indul a napunk! nem. de van szarkazmustáblám!), hogy havi 10000 forintos útdíjfizetésre köteleznék a budapesti autósokat. A BKV hiányának kigazdálkodása érdekében.

Hogy ki? Nos, a cikkből kiderül, hogy a fővárosi önkormányzat számos lehetőséget vázolt a nemzetgazdasági minisztériumhoz írt levelében (nem, nem fogom nagybetűvel írni a nevét), ahol a "szakemberek", élükön az eddigi legnagyobb "szakemberrel" a sok lehetséges megoldás közül a 10000 forintos úthasználati díj bevezetését támogatják és viszik a kormány elő a szerdai kormányülésre. Nem lenne méltó hozzám, hogy csúnya szavakat írjak le ezzel kapcsolatban, megteszik majd mások... de túl az anyázáson, had hozzak fel pár ellenérvet!

Igen, a BKV veszteséges. Eleve egy csődtömeg, közgazdászként fel nem foghatom, hogy hogy képes egy cég évi 70 milliárdos veszteséget termelni (eddig értem, van ilyen), úgy hogy a tulajdonos (ez esetben a főváros) ne számolja fel azt részben vagy egészben és ne szervezzen a romokon egy új vállalatot, esetlegesen új üzleti modellel. Nem értem, hogy nem értik, hogy 2, 5, 10, 20 éve nincs szó másról, csakis az aktuális lyukak befoldozásáról. Kedves Uraim és Hölgyeim ott a közgyűlésben, higgyék el, hogy jövőre is lesz lyuk, lesz mit betömni, mert rossz az üzleti modell, vagy a szervezeti, vagy a mit tudom én mi! Felszámolni, helyét sóval behinteni és újat alapítani. Ez az egyetlen járható út!

Ami az útdíjat illeti. Ha a kormányfőben maradt még valami a politikai racionalitásból, akkor ez így ebben a formában nem megy át szerdán. Ennyi szavazat elvesztését nem bírja ki a Fidesz. Az ötlet nem új, vannak városok, ahol működik hasonló (London - dugódíj), de az, hogy mindenki fizessen, akinek autója van egy egységes díjat, az unikum. Nem pozitív értelemben. Ez esetben ne hívjuk úthasználati díjnak. Ott a gépjármű teljesítményadó, ami már létezik, be sem kell vezetni. Egyszerűen fel kell emelni és kész. De ha úthasználati díjnak hívom, akkor valamiképpen hozzá kell kapcsolnom az utak használatához, az ég szerelmére! Vagy azt mondom, hogy a belvárosi utak használata díjköteles - és mutogatok a magas negatív környezeti károkra, vagy azt, hogy a megtett kilométer számít-  és mutogatok a közutak amortizációjára, vagy valami. De valami kell, hogy számítson! És bizony differenciálnom is kell: ha a környezeti terhelés számít, akkor a kevésbé szennyező kevesebbet fizet, ha az úthasználat, akkor a kevesebbet autózó kevesebbet fizet.

Egyébiránt tökmindegy, a racionális szakmai érvelés úgyis süket fülekre talál...

Megmondom mi lesz: belengetik a 10000 forintos havidíjat, amivel egyrészt mérik a közfelháborodás mértékét, másrészt Orbán újfent népmentő szerepben elutasíthatja, majd arra hivatkozva, hogy valamit muszáj tenni szép csendben bevezetik havi 3000 vagy 4000 forintos mértéken. Mi meg majd örülünk, hogy nem 10000!

Ja, még valami! Ugyan a gyerekvállalási kedvre nem tudom, hogy hogyan hat, de az nyilvánvaló számomra, hogy az egykulcsos SZJA rendszer a közép- és a felső osztályok rendelkezésre álló jövedelmét növeli. Ennyi. Pont.

  

A bejegyzés trackback címe:

https://kozgaz.blog.hu/api/trackback/id/tr803974757

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Verde Lunaria 2012.01.30. 12:41:50

Én is ezt a belengetést mondtam, hogy fog ez alacsonyabb lenni, és ez most tiszta politika....
Kiváncsi vagyok hol áll meg sztori végül...
süti beállítások módosítása