A tojás kínálata

2010.10.07. 10:11

A közgazdaságtant (mikroökonómiát) oktató tanár egyik legfontosabb feladata, hogy megértesse a diákokkal, hogy miképpen működik a piac, a piaci mechanizmus. HOgyan hatnak különböző események a piacon és a piaci folyamatok révén aztán miképpen jelenik meg ezen események hatása a piaci ár és a piac méretének megváltozásában.

Az fn.hu jóvoltából megtudhattuk, hogy drágulni fog a tojás.

A takarmányárak 30-40 százalékos emelkedése miatt, a tojás termelői árának 10-15, fogyasztói árának mintegy 5 százalékos emelkedésével számol a következő hónapokban a Tojásszövetség.

(És azt is, hogy létezik olyan, hogy Tojásszövetség...)

Nézzük a hír közgazdasági elemzését! A takarmány ez esetben termelési input, vagyis annak drágulása a termelési költségek növekedését jelenti. A termelési költségek változása a piaci kínálatra (kínálati görbe) gyakorol hatást, egészen pontosan csökkenti a kínálatot (a kínálati függvény balra mozdul). A kereslet nem változik.
Az eredeti (egyensúlyi) ár mellett a piacon túlkereslet jön létre - csökkenő kínálat, valamint változatlan kereslet mellett -, amely túlkereslet eredményeképpen a termék (tojás) ára emelkedni kezd. Az ár addig növekszik, amíg ki nem alakul az új egyensúlyi ár, immár az új kínálati és régi-új keresleti függvény által meghatározot piaci egyensúlyiban. Az új ár az eredetinál magasabb lesz, amely magasabb ár mellett a fogyasztás természetesen csökken, de ez nem a kereslet csökkenését jelenti - hiszen a keresletet nem érte semmilyen hatás -, hanem azt, hogy a keresettt mennyiség csökken. Ugyanazon keresleti görbe egyik ár-mennyiség pontjából egy másik ár-mennyiség pontba mozdultunk.

A termelési költségek nőttek, a kínálat csökkent, az ár emelkedett, a keresett mennyiség (és a piac mérete) csökkent.

Valahogy így.

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kozgaz.blog.hu/api/trackback/id/tr992352530

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

.bia · http://legyeneszed.blog.hu/ 2010.10.07. 23:21:47

Tojásszövetség. Ehh..
Egyébként, ahogy Te is mondtad, ebben az egészben az volt/lesz mindig a szép, hogy az ember természetéből fakadóan mindig az egyensúlyra törekszik. Ebben az esetben azonban, ha elérjük, szívunk. Mint (tudatos vagy tudattalan) fogyasztók. Mindörökké.

mig8 (törölt) 2010.10.08. 05:26:58

Azt értem, hogy a tojás ára általában emelkedni fog. De mi van a kistermelőkkel? sok őstermelő tudta magát függetleníteni a takarmánytermelőktől, így őket elvileg nem kellene, hogy érintse a takarmányárak növekedése. Így elvileg nincsenek arra kényszerítve, hogy emeljék az árakat, ami akár versenyelőnyt is jelenthet a nagybani tojástermelőkkel szemben.

Ezzel szemben mi lesz? Rossz magyar gyakorlat szerint szerintem ők is emelni fognak, amivel eltűnik a versenyelőnyük és szűkül a piacuk.

kozgaztanar 2010.10.08. 08:12:45

@mig8: milyen őstermelőkkel? ne viccelj már! ha van 20 tyúkod, akkor még talán nem kell takarmányt venned, de ha 100 van, akkor már igen - és akkor még mindig őstermelő vagy! sőt, ha 1000 tyúkod van, még akkor is.
komolyan gondolod, hogy a 20 tyúkos falusi nénik, akik tojást árulnak a piacon 0,001%-nál nagyobb részesedéssel bírnak a tojáspiacon?

mig8 (törölt) 2010.10.08. 08:49:28

@kozgaztanar:

Azt nem tudom, hogy mekkora a részesedésük a tojáspiacon zusammen, de mifelénk - Békásmegyer - a piaci vásárlók jelentős része vásárol őstermelői tojást.

az őstermelők - legalábbis akikkel beszélgettem - azt mondják, hogy igyekeznek minél kevesebb takarmányvásárlással megoldani. Valamennyit termelnek, valamennyit kiváltanak idényjelleggel. Nem teljesen, de így függetlenek a takarmányáraktól.

kozgaztanar 2010.10.08. 10:39:52

@mig8: "de mifelénk - Békásmegyer - a piaci vásárlók jelentős része vásárol őstermelői tojást."
ez az, amit Te látsz, ha kimész a piacra... azt is beleszámoltad, amikor a felétek lakók a CBA-ban, a tescoban, az aldiban, meg az összes többi kereskedelmi egységben vesznek tojást?

A tojáspiac baromi nagy "Magyarországon évente mintegy 2,5 milliárd darab tojást állítanak elő" www.magyarbaromfi.hu/hirek/egyre_kevesebb_tojast_eszunk

az "őstermelő", akire Te gondolsz, csepp a tengerben.

mig8 (törölt) 2010.10.08. 14:01:22

@kozgaztanar:

Tudom, hogy az őstermelő csepp a tengerben, és hogy összességében emelkedni fog. Azon mérgelődtem, hogy nem fogják észrevenni a lehetőséget a dologban, hanem ők is szolgaian emelni fognak.

MakkosMaria 2010.10.08. 19:16:55

van egy erzesem, hogy ha a kistermelok egyszer kiszamolnak (ki tudnak szamitani: naluk nehezen lehet rendes szamvitelt vegrehajtani) mennyibe kerul a tojas, valahol kettotol tizszeres nagysagrendu koltseg jonne ki a toajs- es csirke-gyari arakhoz kepest. Nehezen tudom oket hibaztatni barmilyen aremelkedes elfogadasaban, vegrehajtasaban, ervenyesiteseben.

mig8 (törölt) 2010.10.08. 19:36:25

@MakkosMaria:

erről beszélek én is. A kistermelők egyik versenyelőnye lehetne, hogy rájuk kevéssé hat a piaci kényszer. Ha erre odafigyelnének, akkor extraprofitra tehetnének szert. De pont az a baj, hogy nem ezt fogják tenni. hanem mennek a nagyobbak után.

Persze van egy olyan érv is, hogy ők azért drágábbak, mert minőséget adnak. Ezt az érvet azonban most, amikor a vásárlók sokkal árérzékenyebbek, nem elég jó érv. Eredmény: szűkülni fog a piacuk.

Öcséd:-) 2010.10.09. 16:57:08

Igen, mindennek van "szövetsége", ezen nem kell meglepődni. Más kérdés, hogy bár a cikk igaz, a vélemény (költségfüggvény-kereslet függvény) jogos, ne feledkezzünk el a szezonális (és az éltani) hatásokról sem. Mivel a a tyúkok csak megfelelő (16-18 órás) fényintenzitás és hőmérséklet (+12 átlag fok felett) elérése esetén tojnak megfelelő mennyiségű (295-330 db) tojást évente (egy éves tyúkról beszélünk és nagyüzemről). A külső körülmények rohamos romlása miatt (napsütéses órák száma, hőmérséklet) a költségek olyan meredeken nőnek, hogy a legtöbb cég nem tudja már vállalni azokat, így a termelés időszakos beszüntetését választja (nem beszélve a tyúkok koráról, mint meghatározó tényező), "kidobja az állományt" (ebből lesznek a letojt tyúkok, amiket még meg lehet venni) és a megfelelő fertőtlenítő ciklus után újabbakat telepít be (csirkeként), így a kikelés után 22 hétre indul a tojás termelés (várhatóan addigra a környezeti feltételek is kedvezőek lesznek). Ez igaz a mély-almos és a fél-intenzív tartásra, a ketreces tartásban a ciklus hosszabb. Tehát nem csak azért drágább a tojás, mert a költségek emelkednek, hanem azért is mert változatlan (relatív) kereslet mellett a kínálat jelentősen lecsökken (Mr. Marshal). Gondoltam a részleges teljességhez ez még hozzátartozik. (a szerző agrármérnök)

kozgaztanar 2010.10.11. 10:27:24

@mig8: gondolkodtam, hogy leírjam külön posztban, de végül mégsem:
miért NE adnák drágábban?

A kistermelő mondjuk piacra visz napi 100 tojást. Ha ezt 30 forintért adja, az 100*30=3000 Ft napi bevétel, ha meg 33 forintért, akkor 100*33=3300. Akkor miért ne emelne? Nem ő lesz az, aki kevesebbet tud eladni, mert ő a piachoz képest olyan kicsi, hogy így is-úgy is el tudja adni a napi 100 darabot!

Azt mondhatnád, hogy de 30 forintos áron meg el tudna adni napi 110 darabot... aha, az 110*30=3100 forint, ami még mindig kevesebb, mint a fenti árbevétel.

Az árbevétel alakulása egyébként attól függ, hogy a mennyiségi reakció mekkora. Ezt tárgyalja a közgáz úgy, hogy mekkora a kereslet árrugalmassága.
De még egyszer mondom, hogy Ha valaki igazán kicsi a piachoz képest, akkor ő bármilyen áron bármennyit el tud adni, mert ami neki a bármennyi (pl napi nem 100, hanem 150 tojás), az a piacon még mindig végtelenül kicsi.

És akiről beszélünk az nem akar méretet váltani, mert ha vált, akkor már neki is takarmányt kell vennie, vagyis elveszti a mikrovállalkozói létből adódó költségelőnyt.

Szóval tök racionális emelnie a piaci ár szintjére.

@Öcséd:-): köszönjük a szakmai kommentet! :)

mig8 (törölt) 2010.10.11. 10:42:07

@kozgaztanar:

Ha innen nézed, akkor igazad van. De ha van előzmény, akkor már más a szitu. Előzmények pedig általában vannak. Most pl az, hogy a piaci őstermelők sokat panaszkodnak arra, hogy mennyire esett a kereslet. Meg hogy a hiper elszívja a vásárlókat.

Erre mondom azt, hogy akkor tessék jobbnak, olcsóbbnak lenni. A "jobb" már megvan, hisz minőségibb a termék. Az olcsóbb csak eseti jelleggel. De most, amikor a hiperek tuti, hogy emelni fognak, akkor feltűnő lehet, ha ők meg nem.

@Öcséd:-):

Arra gondolsz, hogy most, ősszel, a szezonális hatás miatt egyébként is emelkedne a tojás előállítási költsége még akkor is, ha minden egyéb tényező változatlan maradna? Ez bizony így lehet, mert az elmúlt években minden külön indoklás nélkül általában ősszel szoktak emelni egy picit a tojásárakon.

viszont mi azon vitatkoztunk, hogy az emelést - vagy a szokottnál erősebb áremelést - a takarmányárak növekedésére fogják (ez eddig igaz lehet). Ellenben szerintem az őstermelőknél ez a hatás nem jelentkezik, így nekik nem kellene, de legalábbis nem annyival kellene emelni az árakat. Így visszaszerezhetnének némi piacot.

kozgaztanar 2010.10.11. 10:53:16

@mig8: nézd innen! :)
Te találkoztál már olyan őstermelővel (lángosossal, kofával, virágossal és gyufaáruslánnyal) aki nem panaszkodott?

mig8 (törölt) 2010.10.11. 12:37:37

@kozgaztanar:

Igen. Akinél állt a sor. Mert az nem panaszkodhat a kereslet hiányára.
süti beállítások módosítása