Who pays the bill?
2010.08.23. 09:47
Volt egy Economist cikk még márciusban ezzel a címmel. (Lehet gyorsan beregisztrálni a 14 napos free access-re, aztán olvasgatni!) Hogy ugye Dealing with budget deficits - Who pays the bill?
Ez jutott eszembe, amikor a vg.hu-n azt olvastam, hogy Nagy-Britanniában "diplomás különadó" kivetését vették fontolóra, hogy az majd talán megoldja a felsőoktatás finanszírozási problémáit.
Ja igen, Nagy-Britanniában van tandíj. A fent hivatkozott cikk szerint átlagosan egységesen évi 3225 font. (Ne számoljuk át, nem érdemes.) A leendő diplomások tehát jelenleg is fizetnek az oktatási szolgáltatásokért, nem ingyenes a felsőoktatás. Nem ismerem a brit felsőoktatási rendszer finanszírozását részleteiben, de felteszem, a 3225 fontos éves tandíj nem fedezi a működési költségeket (tegyük fel, hogy az intézmények csupán fedezeti pontos működésre törekednek). A tandíj (magán hozzájárulás) mellett bevételi oldalon bizonyára megjelenik az állami támogatás (közösségi hozzájárulás) és az "üzleti világ" szponzorációja is (szintén magán). Ha rendszerszintű finanszírozási problémák lépnek fel, akkor az csupán egy dolgot jelenthet: jelenleg valaki nem fizet eleget, Uram bocsá', a jelenlegi finanszírozók közül valaki kevesebbet akar fizetni a jövőben!
Nem lepődnék meg azon, ha a recessziós időkben deficithalmozó állami költségvetés szeretné saját, eddigi hozzájárulását csökkenteni, amely manőver természetesen megköveteli, hogy prezentálja, hogy a hiányzó összeg honnan is folyik majd be az intézmények számláira.
Lehet, hogy politikailag egyszerűbb és ésszerűbb a jelenlegi tandíj emelése helyett egy reformmal előállni, de ha a reform a magán hozzájárulás arányának növelését takarja, akkor közgazdasági értelemben az eredmény ugyanaz lesz: a piaci ár emelkedik, a mennyiség (vagyis a diplomások száma) pedig csökkenni fog.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
mig8 (törölt) 2010.08.23. 13:01:52
Itt ne arra gondolj, hogy több diplomást képeznek, mint amire szükség van! Egyszerűen csak arról van szó, hogy a tanulóknak jobban megéri bennmaradni, mint végezni. Idehaza is volt egy időszak, amikor pl a BME-n sokat halaszthatott a diák, így végül 10 év alatt végezte el az eredetileg 5 éves képzést. Másik eset pl Németországé, ahol a kormány azon igyekezett, hogy a tanulók minél tovább maradjanak az iskolapadban, ezzel mesterségesen felduzzasztotta a létszámot.
Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2010.08.23. 20:31:47
bluemoon · http://mondomamagamet.blogspot.com 2010.08.23. 22:39:12
Mit ér az olyan diploma, aminek a képzése során például úgy zárnak le egy félévet, hogy nincs vizsga. Egyetlen egy sem. Csak megajánlott jegyek vannak, meg az évközbeni zh-k átlaga. (Meg persze olyan tantárgyak, amire aztán semmi de semmi szükség.)És május 20-án vége a félévnek, és június végéig semmit se kell csinálni.
A baj az, hogy megint elvetették a sulykot ezzel a mostani képzési rendszerrel. Manapság, hogy felemelték a tankötelezettséget 18. életévig, mindenki leérettségizik. Ezzel degradálódott az érettségi presztizse, manapság annyit ér, mint régen a nyolc osztály. A főiskola meg annyit, mint régen az érettségi.
A mesterképzésen meg megint nem tudnak mit tanítani, ugyanazt adják le, mint az alap képzésben.
Új értéket teremteni, termelni meg senki se akar. Mindenki kereskedik, tanácsot ad, szolgáltat. De senki se termel.
Így aztán mindannyian fizetjük azt a számlát.
kozgaztanar 2010.08.24. 11:34:43
@Enchantée: ez nehéz ügy, főleg az a része, hogy mi a "gyakorlati tudás"... a felsőoktatás szerepe szerintem inkább az agy trenírozása és bizonyos képességek fejlesztése. Persze ezt is lehet rosszul csinálni... :(
@bluemoon: sok mindennel egyetértek, abból, amit írtál. főleg a szakképzés fontosságával!
amivel vitatkozom, az az, hogy szerintem nem árt, ha egy korosztály 80-90%-a leteszi az érettségit. Persze nem évszámokat kéne biflázniuk, meg olyan egyenleteket és képleteket magolni, amire 2 év múlva már nem fognak emlékezni, hanem adóbevallást kéne megtanulniuk kitölteni, meg netbankig-et, a tőzsde működését, azt, hogy mit kell tenni, ha peres ügye lesz, vagy éppen ha őt idézik be, kik azok a csángók, meg a szexuális zaklatás. Meg hasonlókat.
Az a helyzet, hogy nagyon sok ismeret (tudás) kell a mai ember számára, hogy boldoguljon az életben. Ehhez kéne igazítani a középfokú oktatást. Utána meg mehet szakmát tanulni, vagy elméleti képzésre ízlése szerint.
díva naíva 2010.08.24. 12:15:42
MakkosMaria 2010.08.24. 16:57:46
Arrol lenne szo, amit jol korbe is irsz, hogy egy ideje az uj paradigma az az, hogy most mar a tudas (knowledge) gazdasagban elunk es nem az ipari (industrial) gazdasagban. Ahogy bluemoon irja, "Mindenki kereskedik, tanácsot ad, szolgáltat." Kiegeszitve: tudast alkot, hasznal, avval termel. A ket allitas, miszerint "Új értéket teremteni, termelni meg senki se akar" ill. "De senki se termel" viszont abszolut tevesek. Az igaz, hogy mostanra a fizikai gyartasban reszvevok letszam-aranya jelentosen csokkent az 50-100 evvel ezelotti allapothoz kepest. De ettol meg, vagy epp ezert, sokkal tobbet termelunk es tobb erteket hozunk letre.
bluemoon · http://mondomamagamet.blogspot.com 2010.08.25. 10:57:40
Így aztán mindig szembesülök azzal, hogy a gyerekeink semmit se tudnak a világról.
Most a múlt héten is jött a fiam, hogy a barátja mekkora üzletet csinált, mert vett egy motort, ami ugyan nem 50 ccm, de annak van nyilvánítva, mert a VÁM papírja arra szól és mekkora királyság már, ő is akar ilyet.
Véletlenül úgy hozta a sora, hogy a barátja rájött,mert utólag megnézte, hogy elírták a szerződésben az alvázszámot, és hogy nézzem már meg a szerződést, meg a korábbi iratokat amit az eladó átadott neki. No a szerződésben persze nem jó volt az alvázszám, meg abban a szerződésben sem, amivel az eladó vette meg korábban, sőt hozzá volt csatolva egy másik szerződés, ami ismeretlen emberek között, ismeretlen gépjárműre vonatkozott, és ehhez volt egy eredetiségvizsgálati papír hozzátűzve, ami egy negyedik alvázszámú gépjárműről szólt. ez lett volna hivatva bizonyítani, hogy ez a motor nem lopott. VÁM papír meg persze nem volt sehol, hisz hacsak nem Ukrajnából hozták, lehetetlen is lenne a dolog, az EU miatt. És csodálkozott a gyerek amikor felvilágosítottam, hogy sikerült egy olyan motort kifizetnie, aminek sem az eredetét sem a megvásárlását nem tudja bizonyítani, sőt nem is 50 ccm alatti, tehát nem is vezetheti-. Csodálkozott.
Utolsó kommentek