Vizsgaidőszak

2010.05.27. 11:18

A héten már vannak elővizsgák - ha jól tudom -, de az igazi nagyüzem jövő hétfőn indul. Mármint a diákoknak. Mert például nekem csak a hónap közepén. Kb. 300 főt fogok szóbeliztetni makroökonómiából. Hmm, nyami! Igen, eszembe jutott, hogy majd ugyanúgy elhullanak szép sorban, mint anno a hasonló számban megjelent spártai sereg, de ez nem vicces, meg remélem, hogy nem is.

Szeretem a szóbelit. Régen nem szerettem, de most igen. Valószínűleg régebben (boldogult ifjúkoromban) még nem voltam elég érett és bölcs hozzá. Most meg már elég érett vagyok. Persze ez nem ilyen egyszerű. A tantárgy jellemzői és egyéb keretfeltételek erősen behatárolják az alkalmazható vizsgamódszert. Például nem mindegy, hogy gazdaságtudományi vagy társadalomtudományi BA program keretei közt folyt-e az oktatás. Társtud alapképzésen, ha csak előadás van, akkor a matematizáltabb, számolós - ábrázolós részek nagyjából kimaradnak (azokhoz szeminárium kell), a hangsúly az összefüggések megértésére helyeződik. Adja magát a szóbeli. Ha mégis írásbeli, akkor pedig esszé. Csakhogy - és itt jön a képbe a tapasztalat - 300 darab szóbeli simán nyer 300 db esszével szemben, ha költség-haszon oldalról közelítjük meg a kérdést.
Személy szerint egyébként sem szerettem/szeretem, hogy a felsőoktatás abba az irányba mozdult az elmúlt évtizedekben, hogy simán előfordulhat, hogy a hallgató első szóbelije nem más, mint a saját államvizsgája. Ez nem jó. Nem is hagyom, hogy így legyen. Jöjjön, aztán mondja.

 

Vannak aztán olyanok is, akik gazdaságtudományi alapképzésen hallgatják a tárgyat és írnak. Vizsgát.

 

Nekik ajánlom ezt a feladatot:

Egy gazdaság ismert adatai a következőek: C=0,8(Y-T+TR)+150; I=400-10i; i=10; TR=0; G=200 és T=200.
a)
Mekkora az árupiaci egyensúlyi jövedelem?
b)
Mekkora lenne a költségvetési egyenleg, ha 50%-os adócsökkentést hajtanának végre?
c)
Mekkora az adómultiplikátor és mekkora a kormányzati vásárlások multiplikátora?
d) Az eredeti [a) pont] állapothoz képest a kormányzat 2500-ra akarja növelni az egyensúlyi jövedelmet, a transzferkifizetések növelésével. Mennyivel kell növelni a transzfer-kifizetéseket, hogy a kívánt eredményt elérjék?

 

A végére egy linket is beteszek, hogy a feleletválsztós kérdéseket is gyakorolhassák... angolul

www.econ100.com/usa/mac5e/quiztoc.html

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kozgaz.blog.hu/api/trackback/id/tr182035133

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2010.05.27. 12:12:32

Szóbelin kapásból lejön, ki az, akiből ki lehet húzni egy gyenge kettest legalább, és ki az, akinek köze nincs az egész anyaghoz. És tud a tanár segíteni megtalálni azokat a pontokat, amik mennek... ;)
Imádtam én is szóbeliztetni, főleg közép és felsőfokot, ott már lehet szépen kommunikálni, alapfokon inkább mosolyogtató a diák szándéka az ügyes szereplésre. :)))
Hja, régi szép idők. Azért van, amelyik része hiányzik...

mig8 (törölt) 2010.05.27. 14:46:25

Ez most vagy felsőfok, vagy én még az alapabbnál is alább tudom a közgazdaságtant... Mondjuk nem csoda, nem ez a szakmám. :-)

De a megoldásban sokat segítene, ha a betűket dekódolni tudnám.

kozgaztanar 2010.05.27. 16:04:56

@mig8: C = fogyasztás, I = beruházás, T = adók, TR = transzferek, G = kormányzati vásárlás (közösségi vásárlás), i = kamatláb.

Az alapösszefüggés: Y = C + I + G, a betűk helyére a függvényeket beírva Y-ra megoldható. :)

MakkosMaria 2010.05.28. 06:02:20

Tarstud szakon makro-kozgazdasagtan: ez derek dolog! Ezek szerint a jovo szociologusai, pszichologusai, magyar- nemet- es angolszakos diplomasai, neprajzosai stb. mind fognak kicsit erteni a kozgazhoz? Vagy azert ez nem ennyire a szep, boldog jovo?

mig8 (törölt) 2010.05.28. 07:49:11

@kozgaztanar:

Köszönöm.

a. Az alapösszefüggésből ki tudom fejezni C-t, a két fv pedig nyilván egyenlő. Azaz:

Y - I - G = 0,8(Y - T + TR) + 150

Ebbe kell behelyettesíteni. Ebből Y = 2450. Ez lenne az egyensúlyi jövedelem? (Korábban Y a termelési függvény volt.)

b. Ekkor: T = 100, amiből Y = 2850

Az a gondom, hogy nem tudom kiszámolni a költségvetési egyenleget.

c. Nem tudom kiszámolni, de gondolom, hogy az egyenletet "i"-re kell rendezni az adómultiplikátorhoz, de szerintem ez kevés. A másikhoz meg "G"-re. Majd rákeresek, hátha megvilágosodok. :-)

d. Azt akarja a kormány, hogy: Y = 2500. Behelyettesítve kijön, hogy: TR = 4612,5 - vagy vmit elszámoltam.

kozgaztanar 2010.05.28. 08:13:04

@mig8: b. dehogynem! egyik oldalon a bevétel (T), másikon a kiadások (G, TR), az egyenleg a két oldal különbsége (ha + akkor szufficit, ha - akkor deficit)
c. Y-ra rendezd! ami szorzóként előtte marad a "betűnek", az a multiplikátora (nemes elméleti egyszerűsítéssel)
d. valamit el. Y helyére mindkét oldalon bekerült a 2500?

@MakkosMaria: hát, reményeim szerint egy részük okosodik a tárgykörben. a pszicho, meg bölcsész nem biztos (no info)
ha én lennék akin múlik, akkor minden felsőoktatási intézményben lenne kötelezően szociológia, közgazdaságtan, politikatudomány - még jó, hogy nem én vagyok ... :))

mig8 (törölt) 2010.05.28. 13:21:44

@kozgaztanar:

Rendben, utánaszámolok d.-nek mégegyszer.

A másik vitához. Én az ELTE TTK-t végeztem el, ott fakultatíve fel lehetett venni makro- és mikroökonomiát. Fel is vettem, el is végeztem őket, csak nem volt jó vizsgaidőpont, így aztán nem tudtam vizsgázni belőlük. Pedig megérte volna... A BME-n pedig már a tanrend része, hogy minden leendő mérnök tanuljon bizonyos fokon közgazdaságtant. De ugyanez igaz más egyetemekre is, ahol mérnököket képeznek. A másik kettőt nem értem, hogy minek kellene mindenkinek tanulnia?

kozgaztanar 2010.05.28. 13:52:35

@mig8: olyasmit piszkálsz, ami külön posztot érdemel (jövő héten kap is) ...
Az én álláspontom az, hogy tömegoktatás ide vagy oda, a felsőoktatásban mégiscsak valamiféle értelmiségi képzésnek kéne (részlegesen) működnie. Ebből következik számomra, hogy a hallgatóknak meg kell ismerniük azt a világot, amelyben élnek, ez pedig azt a társadalmi-gazdasági valóságot jelenti, amelyet leginkább a közgazdaságtan-szociológia-politológia tud leírni. Persze nem feltétlenül abban a formájában, amiben jelenleg az intézmények zömében oktatják (már ahol).
Az én nézőpontomból az lenne a kívánatos, ha pl. a mérnök nem csupán munkája gazdasági, hanem társadalmi-politikai következményeivel is tisztában lenne. Persze ezeket a dolgokat igazából középfokon kéne lerendezni, de oda jelenleg még többet gyömöszölni, az felér egy Istenkáromlással!

mig8 (törölt) 2010.05.28. 22:21:31

@kozgaztanar:

Egy mérnök esetében a szociológiai vonatkozásokra gondolni... Nos, ez egy picit magyarázatra szorulna - tőled.

A dolog úgy néz ki, hogy a politikai szintéren eldöntenek vmit, pl épüljön M6-os. Pályáztatnak, elnyeri egy tervezőiroda, aki végül letesz az asztalra pár nyomvonaltervet, szigorúan a szakma szempontjai szerint, mert ezért fizetik meg. Ezt szétküldik számos hatóságnak, akik hatástanulmányokat készítenek hozzá - azt is, amit te hiányolsz. Aztán vki dönt vmelyik nyomvonalterv mellett, de tuti, hogy nem a mérnök az. Az ő feladata ezután az, hogy megmondja, hogy hogyan kell azt a nyomvonalat megépíteni. Itt szempont a gazdaságosság, de nem a megépült út társadalmi következményei.

Az én szakterületemen szintén nem azért fizetnek, hogy a tevékenységem társadalmi következményeivel foglalkozzak. Ez kegyetlenül hangzik bár, de azért van, mert nehezen illeszthető be abba a folyamatba, amit végzek. Ez pedig a természet vizsgálata lenne, igaz, annak csak egy szűk részéé.

kozgaztanar 2010.05.29. 13:45:59

@mig8: lesz, de csak kedd délelőtt, addig inaktív üzemmódban vagyok! :)

mig8 (törölt) 2010.05.30. 20:49:48

@kozgaztanar:

Köszönöm. És elnézést, ha az előző hsz-em túl vaskalaposra sikerült volna.

De ha elmagyarázod, hogy pontosan mire is gondoltál, cserébe én is elmondom, hogy hogyan dolgozom. Persze csak ha érdekel :-)
süti beállítások módosítása