Az árrugalmasság

2010.03.16. 13:57

A kereslet árrugalmassága, ha nagyon egyszerűen akarom megfogalmazni, a fogyasztói reakciót mutatja. Hogyan reagál a fogyasztó az árváltozásra (az adott ártartományban - szoktuk mondani-, mert nem mindegy, hogy ezerről lesz kilecszáz a karalábé ára, vagy kettőszázról csökken száznyolcvanra). A keresett mennyiség százalékos változása osztva az ár százalékos változásával. A reakció iránya általában nem kérdéses (ha növekszik az ár, akkor csökken a vásárlások száma), az erőssége annál inkább.
Van pár dolog, ami befolyásolja a vevők reakciójának erősségét. Ilyen a helyettesíthetőség, a ráutaltság, a rendelkezésre álló idő, vagy például a márkahűség. És ilyen a termék vagy szolgáltatás fogyasztói kosárban elfoglalt helye (aránya) is. Hogy mekkora az adott ár a szokásos költésünkhöz képest. Mert ettől függ, hogy észrevesszük-e. A 100 forintos árucikk árának 10%-os emelése után az ár 110 forint, az 5000 forintos ugyanilyen arányú drágulása 5500 forintos árat eredményez. 10 forintos növekedés fel sem tűnik, 500 forintos drágulást észreveszünk és ha valami már nem 2 millió, hanem 2.2 millió, az egyből szemet szúr. Vagyis szúrhat.

Mármint kinek-kinek kosara nagysága szerint. (Szubjektíve) Kinek mekora a kosara, mennyit költ szokásosan. Nem mindegy, hogy az átlagos költés 3000 forint vásárlásonként, vagy 30000 forint. Persze nekünk sem, de az eladónak sem. Ha ugyanis 3000, akkor feltűnik a 100 forintos drágulás és reagálunk rá, azaz kevesebbet vásárolunk az adott termékből, míg ha 30000 az átlagos költésünk, akkor talán észre sem vesszük. A kereskedők (kereskedelem) számára létkérdés (lehet) vásárlói kör természetének, fogyasztási szokásainak ismerete. Az átlagos költések nagysága befolyásolja, hogy mit lehet kicsit drágábban adni, vagy éppen mit kell leárazni ahhoz, hogy a bevétel növekedjen. Mert ez a tét.

en.wikipedia.org/wiki/Price_elasticity_of_demand

tutor2u.net/economics/revision-notes/as-markets-price-elasticity-of-demand.html

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kozgaz.blog.hu/api/trackback/id/tr671843954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vagyok, aki vagyok... 2010.03.18. 13:24:24

na most akkor a bevétel, vagy a profit? :)

kozgaztanar 2010.03.18. 15:12:59

@vagyok, aki vagyok...: Itt a bevétel. Az árrugalmasság arra hat. Az viszont nyilván egy nagyon fontos kérdés, hogy növekvő bevétel mellett növekszik-e a profit? Ez akkor következik be, ha a növekvő darabszám miatti költségnövekedés kisebb, mint a bevétel növekedése.
süti beállítások módosítása