Marketing, árazás

2010.11.12. 09:04

Előre kell bocsátanom, hogy nem vagyok nagy szakértője a témának, csak a partvonal mellől kiabálok be olykor-olykor. Például most is.

Van a marketingben az a híres marketing mix, avagy 4 P modell (4p's strategy) - amit gondolom minden hallgatónak be kell vágnia, ha le akar vizsgázni marketingből -, vagyis product - price - place - promotion (termék, ár, elhelyezés, promóció).
Az ár tulajdonképpen az árazást (pricing), az árazási stratégiát jelenti, mert abból bizony sok féle van és bizony a termék eladhatóságát nagy mértékben befolyásolja, hogy milyen árazási stratégiát választ a vállalat.

Az ár megállapítása ugyanakkor (véleményem szerint) önmagában nem marketing. Sőt, sarkítok, egy termék vagy szolgáltatás árának megállapítása önmagában olyan messze van a marletingtől, mint az a bizonyos magyar város Jeruzsálemtől.

A termékeknek és szolgáltatásoknak kell, hogy legyen áruk. Nem mondhatom azt a vevőnek, ha kérdezi, hogy mennit fizessen, hogy nem tudom, vagy hogy amennyit jónak lát. Árnak lennie kell. Az árképzés tehát szükségszerű velejárója a vállalati működésnek. Ha az ár spontán módon képződik, valamiféle egyszerű, mechanikus (közgazdasági) gondolkodás alapján - darabköltség + x%, a szomszéd is ennyiért adja, ennyiért adhatom, mert az állam ezt írta elő számomra -, akkor az nem marketing. Továbbmegyek, szerintem még az sem az, ha azt mondom, hogy olcsóbban adom, mert tudom, hogy csökkenő ár mellett (általában) többet vásárolnak a fogyasztók.

Az árazás lehet marketing. Ha tudatosan használja a vállalat. Ha tudatosan választ árazási stratégiát annak érdekében, hogy eredményességét (profitját) növelje. Ha a vállalat tudja, hogy új termékeit eladhatja az újdonságra fogékony fogyasztóknak magasabb, majd az arra nem érzékenyek számára a 'normál' (alacsonyabb) áron, és ezt az árazásban alkalmazza, az már marketing. Ha tudja, hogy van olyan terméke, amit az árazással (is) prémium kategóriába emelhet, és ezt alkalmazza is, vagy ha az átmeneti kedvezményeket (leárazás) a legnagyobb bevételet generáló termékeire vonatkoztatja és olyan százalékos arányt választ, ami már feltűnik, de még nem jelenti az egységre jutó hozam nagy mértékű csökkenését, vagyis tudatosan használja az árazást, az marketing. És még sorolhatnám.

Lényeg a lényeg. Van, ami marketing és van, ami nem. Szerintem.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kozgaz.blog.hu/api/trackback/id/tr732443821

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mig8 (törölt) 2010.11.12. 12:22:38

Egy apróság, bár nem tartozik szorosan a témához. Idézed a "messze mint Makó Jeruzsálemtől" mondást. Nos, kevesen tudják, de ez egy anekdota csattanója, és "Makó" nem egy város, hanem egy katona.

Röviden: Makó egy keresztessereg katonájaként Jeruzsálembe indult, de még az országban olyan mattrészegre itta magát, hogy a városról, amibe épp beérkezett a sereg, azt hitte, hogy már Jeruzsálem. Hát így esett...

Bocs az OFF-ért, megint

kozgaztanar 2010.11.12. 13:09:56

@mig8: tök jó, hogy leírtad, én sem tudtam! :)

díva naíva 2010.11.13. 18:14:07

ugyan itt még nem tartunk - újra, mert fényévekkel ezelőtt már tartottunk itt - na mindegy, szerintem a 4 P-nél inkább a 4 faktort kell egymásra hangolni, tehát adott árnál a stratégiát a másik háromra annak figyelembe vételével kell tenni...
süti beállítások módosítása