Van a javaknak (termékek és szolgáltatások) egy olyan csoportja, amelyet a közgazdaságtan tapasztalati javaknak (experience good) hív. Azokat a javakat soroljuk ide, amelyekről a fogyasztó nem igazán képes érdemi információkat szerezni a jószág elfogyasztása előtt. Az árat persze tudja, de olyan fontos infromációknak nincs a birtokában (és nem is lehet), amelyek a minőséggel függnek össze és mint ilyenek nagy mértékben befolyásolják azt a hasznosságot, amit a fogyasztás során a vevő szerezhet. Ezek az alapok: mennyi hasznosságot (hasznosság növekedést) hoz és mennyibe kerül. Ha az egyik nem "tiszta", akkor nehéz optimális döntést hozni.

A tapasztalati javak tipikus példája az éttermi vacsora (masszázs, hajvágás, színházi előadás, wellness hétvége, oktatás, stb.), ahol a fogyasztás előtt - kis túlzással - fogalmunk sincs arról, hogy mekkora hasznosságnövekedésre számíthatunk. A fogyasztó előtt álló közgazdasági (döntési) probléma szerencsére nem megoldhatatlan. A piacok (a piaci szereplők) számos eszközt adnak a fogyasztók kezébe, hogy tapasztalás előtti (vagy nélküli) ismereteket szerezzenek a termék/szolgáltatás minőségéről. Az egyik ilyen tipikus lehetőség a termékminta (kóstoló). Aztán az eladó vállalhat akár minőségi garanciát is - pl. visszatérít fogyasztó elégedetlenség esetén - bár ez esetben problémás pont, hogy ki és mi alapján dönti el, hogy az a vacsora valóban rossz minőségű-e vagy sem? Stb. Nem részletezem.

Amt részletezni fogok, az a jól informált fogyasztó (well-informed consumer) és a tapasztalati javak közötti kapcsolat. Tapasztalati javak esetében ugyanis a fogyasztók számára kiemelkedően fontos azon fogyasztók tapasztalata (véleménye), akik már fogyasztották korábban az adott jószágot. Ha valaki már járt abban az étteremben, szállodában, masszőrnél, borásznál, fodrásznál, stb. és elégedett, akkor magam is valószínűen elégedett leszek, ha elégedetlenül távozott, akkor valószínűsíthető, hogy én sem járok jól. Minél több pozitív, vagy minél több negatív visszajelzésem van a többi (jól informált) fogyasztótól, annál biztosabbá válik a saját döntésem helyessége.

Nehéz sok (elegendő) jól informált fogyasztót találni, ha vacsorázni szeretném vinni a párom. Könnyű viszont kiemelkedően jól informált fogyasztót találni. Ő az ételkritikus vagy éttermi kritikus. Ő egyenesen, abból él, hogy információkat gyűjt a tapasztalati javakról és ezeket megosztja a többi fogyasztóval. Hogy azok optimális(abb) döntéseket hozhassanak. A probléma kitermeli a megoldását, a szupertapasztalt fogyasztót, aki információt termel. Az információ javítja a fogyasztói optimalizációt, hatékonyabbá teszi a piacot.

 

en.wikipedia.org/wiki/Experience_good

www.kavehazak.hu/magazin/kulturakave/content.php

www.goodexperience.com/

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kozgaz.blog.hu/api/trackback/id/tr271896977

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2010.04.06. 12:46:33

Te minden fájó pontot eltalálsz?!?
Ez már akkupunktúrának is felér... :))))

vagyok, aki vagyok... 2010.04.06. 13:29:59

bizony. és az a fogyasztó, aki hajlandó jólinformált lenni (ennek bizony utána kell járni), az rendszeresen jó ár/érték arányú szolgáltatásokat tud igénybe venni. de azért időnként még így is rá lehet faragni :)

aJeti 2010.04.06. 14:16:25

ha tuti olasz kaja: krizia. vagy nem ezt kérdezted? :D
drága. csak alkalmakhoz. mittomén, szülinap... .)

kozgaztanar 2010.04.06. 14:42:37

@aJeti: :)
ne kombinálj, nem vagy Te kombiné! se Kombiné

aJeti 2010.04.06. 14:45:20

@kozgaztanar: sportwagonné még lehetek. :)

kozgaztanar 2010.04.06. 14:49:15

@aJeti: még sok minden lehetsz... az esti poszt arról szól, hogy én mi szeretnék lenni. :)

ja, miről kértek posztot? lehet heti egy népakaratos poszt (ha amit akartok azt én is akarom :)

aJeti 2010.04.06. 15:12:01

@kozgaztanar: alain delon szeretnél lenni nem?

kozgaztanar 2010.04.06. 16:55:12

@aJeti: az egyik felem igen. de a másik ...

díva naíva 2010.04.08. 14:31:29

dönteni tudni kell Gusto :) finnyás vagyok és sosem lennék éttermi kritikus :) nyaraláskor is fogyok, mert nincs otthoni koszt :D
süti beállítások módosítása