Az éttermi kritikus esete a tapasztalati javakkal
2010.04.05. 19:30
Van a javaknak (termékek és szolgáltatások) egy olyan csoportja, amelyet a közgazdaságtan tapasztalati javaknak (experience good) hív. Azokat a javakat soroljuk ide, amelyekről a fogyasztó nem igazán képes érdemi információkat szerezni a jószág elfogyasztása előtt. Az árat persze tudja, de olyan fontos infromációknak nincs a birtokában (és nem is lehet), amelyek a minőséggel függnek össze és mint ilyenek nagy mértékben befolyásolják azt a hasznosságot, amit a fogyasztás során a vevő szerezhet. Ezek az alapok: mennyi hasznosságot (hasznosság növekedést) hoz és mennyibe kerül. Ha az egyik nem "tiszta", akkor nehéz optimális döntést hozni.
A tapasztalati javak tipikus példája az éttermi vacsora (masszázs, hajvágás, színházi előadás, wellness hétvége, oktatás, stb.), ahol a fogyasztás előtt - kis túlzással - fogalmunk sincs arról, hogy mekkora hasznosságnövekedésre számíthatunk. A fogyasztó előtt álló közgazdasági (döntési) probléma szerencsére nem megoldhatatlan. A piacok (a piaci szereplők) számos eszközt adnak a fogyasztók kezébe, hogy tapasztalás előtti (vagy nélküli) ismereteket szerezzenek a termék/szolgáltatás minőségéről. Az egyik ilyen tipikus lehetőség a termékminta (kóstoló). Aztán az eladó vállalhat akár minőségi garanciát is - pl. visszatérít fogyasztó elégedetlenség esetén - bár ez esetben problémás pont, hogy ki és mi alapján dönti el, hogy az a vacsora valóban rossz minőségű-e vagy sem? Stb. Nem részletezem.
Amt részletezni fogok, az a jól informált fogyasztó (well-informed consumer) és a tapasztalati javak közötti kapcsolat. Tapasztalati javak esetében ugyanis a fogyasztók számára kiemelkedően fontos azon fogyasztók tapasztalata (véleménye), akik már fogyasztották korábban az adott jószágot. Ha valaki már járt abban az étteremben, szállodában, masszőrnél, borásznál, fodrásznál, stb. és elégedett, akkor magam is valószínűen elégedett leszek, ha elégedetlenül távozott, akkor valószínűsíthető, hogy én sem járok jól. Minél több pozitív, vagy minél több negatív visszajelzésem van a többi (jól informált) fogyasztótól, annál biztosabbá válik a saját döntésem helyessége.
Nehéz sok (elegendő) jól informált fogyasztót találni, ha vacsorázni szeretném vinni a párom. Könnyű viszont kiemelkedően jól informált fogyasztót találni. Ő az ételkritikus vagy éttermi kritikus. Ő egyenesen, abból él, hogy információkat gyűjt a tapasztalati javakról és ezeket megosztja a többi fogyasztóval. Hogy azok optimális(abb) döntéseket hozhassanak. A probléma kitermeli a megoldását, a szupertapasztalt fogyasztót, aki információt termel. Az információ javítja a fogyasztói optimalizációt, hatékonyabbá teszi a piacot.
en.wikipedia.org/wiki/Experience_good
www.kavehazak.hu/magazin/kulturakave/content.php
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2010.04.06. 12:46:33
Ez már akkupunktúrának is felér... :))))
vagyok, aki vagyok... 2010.04.06. 13:29:59
aJeti 2010.04.06. 14:16:25
drága. csak alkalmakhoz. mittomén, szülinap... .)
kozgaztanar 2010.04.06. 14:49:15
ja, miről kértek posztot? lehet heti egy népakaratos poszt (ha amit akartok azt én is akarom :)
Utolsó kommentek