Hogyan ne védd a környezetet
2010.09.20. 11:33
Az imént olvastam egy posztot - asszem index.hu-s címlapos - és igen-igen mérges lettem. Írta GrínTím (a Levegő Munkacsoport nevében), a címe pedig Ha nincs havi fél milliód, ne tarts autót!
Elöljáróban szeretném tisztázni, hogy nem vagyok zöld, meg jó levegő ellenes, sőt... Viszont alapvetően és teljesen hülyeségellenes vagyok. Ebből fakadóan ha a gyerekem 10 évesen ilyen dolgozatot ír, akkor pirossal belefirkálok és leültetem, hogy dolgozzon vele tovább, ha pedig a vizsgán mond akkora ökörségeket valaki, mint GrínTím a posztjában, akkor repül, hogy lába nem éri a földet!
Azt írja, hogy "Átlagos személygépkocsi-használat mellett Budapesten nincs gazdasági racionalitása az autó fenntartásának. Ennél ugyanis költségtakarékosabb a közösségi közlekedés, a kerékpár, szükség esetén a taxi vagy az autóbérlés igényeinkhez igazított mértéke.", majd utána azt, hogy Magyarországon egy személyautó évente általában 10-15 000 kilométert tesz meg. és azt, hogy Ma Magyarországon nettó 135 ezer forint az átlagkereset. Könyörgöm, mióta szerepeltetünk egy budapesti problémáról szóló elemzésben országos (átlag) adatokat? A kiskőrösi tejfogyasztást is az országos átlagkeresettel magyarázzuk, meg a rózsadombit is? Miért nem mindjárt az EU-s átlagkeresetet kapjuk elő?! A statisztika nem csak úgy van, hanem használni is tudni kell!!!
A fő problémám pedig az, hogy egy nem közgazdász (közgazdaságilag nulla tudású) ember (emberekek) nem akarjon (akarjanak) közgazdasági elemzéssel meggyőzni, arról hogy ne használjam az autót, mert annak csak az a vége, hogy hülyeségeket irogatnak és felhúznak. Mondják azt, hogy lehet, hogy Neked (kedves individuum) megéri, de olyan közösségi környezeti károkat okozol ma (és a jövőre vonatkozóan egyaránt), hogy légyszi ne. Ne annyit, ne úgy. Mert védd Te is a környezetet. Mondják úgy, ahogy tudják, amihez értenek és ne úgy, amitől felforr az agyvizem!
Mert az egyes fogyasztók nem hülyék, hogy ne ismernék az autó költségét és hasznosságát, és továbbra sem hülyék és ezt össze tudják vetni az egyéb alternatívák költségeivel és hasznosságával (mondom ÉS hasznosság, mert nem költségeket vetünk össze költségekkel, hanem hozamokat - hasznosságok mínusz költségek!). És döntenek. Racionálisan. Ebből meg ez jön ki. Ennyi autó Budapesten. Ez nem döntési hiba, nem direkt kicseszés, hanem ez racionális a döntési output.
És igen, vannak azok a fránya externáliák (jelen esetben negatívak), de azokkal nem tud számolni sem a fogyasztó, sem a termelő, mert EXTERNáliák! Csökkenjen a gépjárműhasználat a belvárosban? Okés, tessék érzékeltetni a külső hatást: meg kell drágítani az a (bel)városi autóhasználatot (egyébként ez folyó projekt). Emleni kell a parkolási díjat, bevezetni s dugódíjat (behajtási díj). De nehogy már bárki arról akarjon meggyőzni, hogy nem is azok az érzékelt költségeim és hasznosságaim, amik, vagy, hogy hülye vagyok és rosszul kalkuláltam!
Azt a jószagú teremburáját, meg a ménkű essen belé, a nyavaja törje ki!
Nagyon felhúztam magam...
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2010.09.20. 12:08:25
Azt kihagytad, hogy nőjön be az orraluka! :D
kpetya 2010.09.20. 14:06:07
megártott a kritika és a demokrácia
bluemoon · http://mondomamagamet.blogspot.com 2010.09.20. 16:39:43
Kicsit meglibbentette így is az üzemanyag eladást( meg az állami bevételt) az a tény, hogy az autósok -mivel drága az üzemanyag- kevesebbet használják az autóikat, és kevesebb üzemanyagot vásárolnak.
Egyébként én már régen rájöttem, hogy a budapesti dugókért a gyerekek a felelősek.
Amikor kitör a nyári szünet, akkor nagyságrendekkel jobb a levegő, jobb a közlekedés, nincsenek dugók, mert a sok szülő nem rohangál autóval a gyerekkel iskolába, iskolából.
Akkor nem kéne a gyerekek iskolabuszos iskolába- és hazajutását megoldani inkább? ez még nem jutott senkinek se eszébe? Vagy a BKV indíthatna előre pontosan meghatározott időben iskolás járatokat, amik a megszokott útvonalon közlekedve, de kizárólag iskolásokat vinne, és az iskola előtt állna meg?
Vagy csak hirdessük meg az egész évben nyári szünet akciót.:)
MakkosMaria 2010.09.20. 18:44:33
.bia · http://legyeneszed.blog.hu/ 2010.09.20. 21:31:52
Monsieur, ne tessék sokat ráncolni a homlokát, mert úgy marad! Jót nevetni, aztán továbblépni, ez legyen a mottó! Maga éleseszűbb.:)
mig8 (törölt) 2010.09.20. 22:10:23
Nem érdemes felhúznod magad. Két kérdést tegyél fel nekik - lényegében akármit -, és belezavarodnak. Persze ettől még nem fognak rájönni, hogy nincs igazuk, de legalább veled nem fognak vitatkozni. :-)
Vagy ahogy a mondás tartja: Ne vitatkozz bolondokkal, mert lehúznak a saját szintjükre és legyőznek a rutinjukkal.
MakkosMaria 2010.09.22. 19:17:16
mig8 (törölt) 2010.09.22. 21:01:55
A forgalom növekedéséhez biztos. votl olyan magántanítványom, akinek az anyja autóval vitte a gimibe. Pedig tudott volna a gerek a saját lábán is bemenni. Mégis miért? Mert úgy kényelmesebb. (Egyébként a szülőnek se kellett volna autóval járnia, mert irodai alkalmazott volt.)
Szerintem nem a gyerek felnevelése a baj forrása, hanem az, hogy a szülők sok esetben a saját kényelmüket előrébbvalónak tartják.
mig8 (törölt) 2010.09.23. 09:25:41
Illetve mégvmi jutott az eszembe. Egyszer vki csinált egy összehasonlítást arról, hogy benzin kontra bérletek ára. Két gyerek + 1 felnőtt bérletének az ára messze fölötte van az üzemanyagköltségnek, ha a szülő viszi a gyerekét iskolába. Pláne, ha az agglóban laknak és bp-n dolgoznak/tanulnak, mert akkor mégdrágább.
MakkosMaria 2010.09.23. 19:46:58
Anna Smith 2013.04.28. 09:39:13
www.olcsoautoberles.org
Utolsó kommentek