Inkább bulvár, mint komolyan vehető hír, hogy a GVH vizsgálja a MOL nagykereskedelmi árképzését. Azért, mert felmerült annak a gyanúja, hogy visszaél piaci erőfölényével. Stb. A kiskereskedelmi forgalmazók a MOL-tól vásárolnak (még maga a MOL is :), kivéve az OMV-t, mert neki ott a swechati finomító. www.omv.com/portal/01/com

Namost ez eddig nem is lenne érdekes, mert persze, csak vizsgálódjon a GVH, amúgy sem árt, ha olyasmibe üti az orrát, amire az átlagpolgár érzékeny (legalább népszerű lesz) - hallod, Józsi, a GVH vizsgálja az olajosokat, mer' mér' ilyen magas a benzin ára, a kutyateringettét?! Lájkolom az ilyen hatóságot!

Ami érdekes, az az alábbi szakértői megnyilvánulás (ING), amit én spec. a rádióban hallottam reggel, de aztán megtaláltam a világhálón is (viva internet!).

A szakember elmondta: a Mol árképzésének alapja, hogy a mediterrán térség áraihoz igazodik, amelynél a szállítási költséget is figyelembe veszi. Túláraznia nem érdemes, mert versenytársai ennél az árérzékeny terméknél kiszoríthatnák a piacról. www.nepszava.hu/articles/article.php

Két dolgot tisztázni kell: egyrészt, hogy miért árérzékeny termék a benzin (és a gázolaj)? Ha a kiskereskedelmi forgalmat nézzük, akkor nem az. 2009 elején az ár 220 Ft volt, az év végén pedig 300 Ft (körül) alakult. Az 36%-os árnövekedés (bázishoz viszonyítva). A vásárolt mennyiség a Magyar Ásványolajipari Szövetség szerint a 95-ös oktánszámú benzin fogyasztása tekintetében 2,2%-kal, míg a 98-as oktánszámúét illetően 11,8%-kal csökkent. www.fn.hu/makro/20100319/egekben_benzinar_csokken/

A mennyiség %-os változása osztva az ár százalékos változásával a kereslet árrugalmassága. Ez esetünkben 0 és 1 közé esik (abszolút érték persze), vagyis a kereslet az üzemanyagok kiskereskedelmi piacán árrugalmatlan. Lehet, hogy arra gondolt az elemző, hogy azon a piacon nagy a termék árérzékenysége, ahol a forgalmazók veszik meg a benzint a MOL-tól? Nem tudom. Mindenesetre akkor lenne így, ha kismértékű áremelés hatására nagymértékben mástól kezdenének el vásárolni. És itt csatlakozik be a másik dolog, amit nem teljesen értek. Hogy mégis ki a jó franc szorítaná ki a MOL-t a (nagyker) piacról? Szóval ki? Tegye fel a kezét, akinek olajfinomítója van Magyarországon! MOL? Senki más? Ohh. Ja, persze OMV, Swechat. Csak azok a fránya szállítási költségek ne lennének...

GRRRR...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kozgaz.blog.hu/api/trackback/id/tr612000287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vagyok, aki vagyok... 2010.05.13. 21:07:00

valaki mindig próbálkozik valamivel, de hát ami nem megy, az nem megy :D