Odüsszeusz és Kirké

2010.03.19. 08:00

Odüsszeuszt nem Poszeidón haragja tartotta távol húsz éven át Ithakától (és Pénelopé ölelő karjától).
Aiaié szigetén például Kirké szerelme marasztalta. Egy évig. Azért nem semmi ez a figura: rohanna haza, de a nimfa szerelmes lesz belé, ő meg nagy kegyesen marad. Ó, hogy el ne kezdjem sajnálni! Kicsit lazítunk, mielőtt újra kihajózunk, okés? Kaja, pia van, meg nő is akad... Otthon meg majd azt mondjuk, hogy "jaj, ez a Kirké, ez valami varázslónő volt, mert ugye disznóvá változtatta a legénység egy részét, magam (Odüsszeusz) is csak Hermész segítségével menekültem meg... bűbáj lehette az is, hogy egy évig maradtunk!"

Persze. Bűbáj. Kirké valami igen klassz csajszi lehetett, akitől a leleményes Odüsszeusz oda-vissza volt és igencsak kellemesnek találta a nála/vele való heverészést (konkrétan az ágyában). Nem az a kérdés, hogy miért maradt, hanem, hogy miért ment el végül? Miért döntött úgy egy év után, hogy horgonyt fel és irány haza? Megunta talán gyönyörű szeretőjét? (Aki fiút szült neki - Télegonoszt) Nem hinném.

Folytatnia kellett útját, mert Ithaka királya volt. Királynak lenni pedig nem csak lehetőség (szabadság), hanem felelősség is. A király felelős a palotagazdaság működtetéséért, az alattvalók (tágan értelmezett háznép) életéért, jólétéért. A király felelős a királyságért. Ez az a felelősség, ami nem hagyja nyugodni Odüsszeuszt! Homérosz nem írhatta meg úgy Odüsszeusz történetét, hogy Odüsszeusz Kirké mellett marad, mert ez azt jelentené, hogy a vágy erősebb a kötelességtudatnál, a vágy legyőzi az akaratot. Ez alapjaiban ingatná meg az ókori akháj társadalmi rendet, amely rend a kötelesség (közösség) elsőbbségén alapul a vággyal (egyén) szemben.
Az Odüsszeia arról szól, hogy mit kell tenni, adott esetben Odüsszeusznak mit kell tennie, nem pedig arról, hogy mit szeretne tenni.

 

Hát odaállt elibém, s ezt mondta az isteni asszony:
»Isteni sarj, Láertiadész, leleményes Odüsszeusz,
többé már ne zokogjatok ennyire; jól tudom én is,
míly sok bajt szenvedtetek át a halas habon eddig,
s szárazon is hogy pusztítottak a vadszivü népek;
rajta tehát, most csak lakomázzatok és igyatok bort,
míg szivetekben olyan nem lesz, felüdülve, a lélek,
mint volt, hogy legelőször eredtetek útra göröngyös
otthoni földjéről Ithakának; most kimerülten,
csüggetegen csak a bajt bánjátok, a hosszu bolyongást,
s lelketek oly sok bánat után már nem tud örülni.«


Így szólt, és a mi hős lelkünk hajlott a szavára.
Háza ölében napról-napra, egész kerek évig
ültünk és lakomáztuk a sok húst, mézizü színbort;
és miután eltelt az az év, évszakra az évszak,
hónap a hónap után sorvadt el a hosszu napokkal,
akkor hívtak a jó társak csak félre e szókkal:
»Ó, te csodálatos, emlékezz már újra hazádra,
hogyha a végzeted az, hogy megmenekülj s hazaérj még
nagytetejű palotádnak ölébe, az otthoni földre.«

 

mek.niif.hu/00400/00408/html/01.htm

 

www.freeweb.hu/ookor/archive/cikk/2003_1_karsai.pdf

en.wikipedia.org/wiki/Circe

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kozgaz.blog.hu/api/trackback/id/tr701849492

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aJeti 2010.03.19. 22:44:46

ah. szerető kontra feleség. de nem lehet hogy a világ rendje éppen ezért borulóban? a fontossági sorrendek ügyetlen kezelése miatt? csak morfondírozok.

kozgaztanar 2010.03.20. 08:22:37

@aJeti: felelősség kontra szabadság...

bluemoon · http://mondomamagamet.blogspot.com 2010.04.16. 09:21:09

Bizonyára. De ha földhözragadt szemlélettel tanulmányozzuk a kérdést, akkor bizony rá kell jönnünk, hogy abból az egy évből, amit Kirkével töltött, csak az első három hónap lehetett felhőtlen. Mert a kis Odüsszeusz is kilenc hónapra születik...
És még ott a kérdés, hogy miért is hagyta el a fiát? Aki ott volt. Hiszen reális reménye sem lehetett a hazatérésre. Meg annak sem volt reális esélye, hogy hosszú-hosszú évekig otthon király nélkül ellesznek.
Az elhajózással ellépett a Kirkével való kapcsolat felelősségétől meg a fiával kapcsolatos felelősség elől is.

Nem vitatva persze a magasztos eszme és az eposz írás szabályait. Mert arról mégse lehetne eposzt írni, hogy a nagy király a háború után hazafelé meggondolta magát, kivett húsz év szabadságot, és az akkori ismert világra tekintettel, világ-körüli hajóútra ment. Elhajózott, és végiglátogatta a Földközi tenger partvidékét és ahol kikötött ott jól érezte magát. "Hawaii dizsi, napfény..." :)

kozgaztanar 2010.04.16. 10:48:17

@bluemoon: szia! már hogyhogy csak az első 3? 9 hónapig volt a pociban! na jó, lehet, hogy a 7-8. hónap táján már nem volt ugyanaz a szex, de ki tudja? :) De ahogy én Odüsszeuszt ismerem, a csibész amúgy is csak a végén ejtette teherbe Kirkét!

bluemoon · http://mondomamagamet.blogspot.com 2010.04.16. 17:11:13

@kozgaztanar: Én abból a peremfeltételből indultam ki, hogy a fia megszületése után mondta, hogy 'skacok léptem' és onnantól visszafelé számoltam.
Meg vettem egy átlagos, gyerek összehozásához számolt időszakot, ami kb. három hónap. És úgy gondoltam, hogy a tervezési illetőleg próbálkozási időszak a klaffa. Aztán amikor már megvan, akkor már nem olyan vicces az élet. Se egyik, se másik félnek. Már ahogy emlékszem.

De most hogy mondod, lehet hogy csak az év vége felé hagyott örök emléket. :P

De mégse, mert akkor honnan tudja, hogy fia született?

kozgaztanar 2010.04.18. 10:40:12

@bluemoon: Athéné megsúgta neki. :)