Féri, nő, írás, olvasás

2010.10.20. 14:38

A magyar nők jobban olvasnak és számolnak, mint a férfiak - írja az origo.hu, egy OECD felmérés eredményeire hivatkozva.
(Azért elég komoly ez az Adult Literacy and Lifeskills Survey: csak Magyarországon több mint 13 ezer embert kérdeztek le...)

Az eredmények szerint a magyar nők szinte minden kompetenciában erősebbek, mint a férfiak: jobban olvasnak, jobban számolnak és ügyesebb problémamegoldók. Ez azért is figyelemre méltó, mert a legtöbb országban a férfiak legalább a számolásban megelőzik a nőket.

Nem akarok én ebből messzemenő következtetéseket levonni, Isten ments! Csak annyit tennék hozzá a kutatási eredményekhez halkan, hogy ha mindenben jobbak, akkor már csak az a kérdés, hogy miben nagyobb (arányosan) az előnyük, mert az abszolút előnyök ezek szerint nem igazítanak el a szakosodást illetően. Nem mondhatjuk, hogy majd én szerelem a csapot, Te meg olvasd a mesét a gyereknek, mert én ehhez értek jobban, Te meg ahhoz értesz jobban. A csajunk mind a kettőben jobb. A kérdés tehát az, hogy miben van a relatív (termelékenységi) előnye - miben kisebb a relatív hátrányunk -, mert innentől kezdve ez adja a szakosodás (családi munkamegosztás) irányát. Hogy hol a komparatív előny.

A kutatásból az is kiderült, hogy a 45 év felettieknek azonban ezen a téren komoly hiányosságai vannak, így ők könnyebben megtéveszthetők például a bankokban, áruházakban vagy a hivatalokban.

Ezt mondják a kutatók, hogy "könnyebben megtéveszthetők a bankokban, áruházakban, hivatalokban". Csak azt tudnám, hogy egyáltalán hogyan merült fel bennük, hogy bárki meg akarja téveszteni az ügyfelet (legyen az bármilyen korú) az áruházakban vagy a hivatalokban... pláne a bankokban?

Kinek jutna ilyesmi az eszébe?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kozgaz.blog.hu/api/trackback/id/tr72386063

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vagyok, aki vagyok... 2010.10.20. 15:47:44

nahát, hogy én milyen ügyes vagyok!! :D

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2010.10.20. 19:00:02

A számolás engem meglepett.
És mi a helyzet az olvasás értésével? Mert az szerintem fontosabb, mint maga az olvasás...

mig8 (törölt) 2010.10.20. 19:16:01

És belefutunk a statisztika szokásos hibáiba... Hány országból jött össze ez az átlag? És vajon egy országban hány ember bevonásával készült a felmérés? És még sorolhatnám...

Öcséd:-) 2010.10.20. 19:35:05

Azért én kíváncsi lennék a kérdőívre, a végzettség szerinti összetételre, a kor szerinti szórásra és ilyesmikre. Az OECD eredményeit (mivel a fejlett ipari országok hozták létre saját céljaik igazolására) egy kicsit kétkedve fogadom. A PISA és a PIRS felmérések gyermek és ifjú korban a nemek között kimutattak ugyan különbséget, de nem ekkorát. (Más kérdés az, hogy a lányok ebben a korban "szorgalmasabbak" és ez némiképp torzíthatja az eredményeket.)

.bia · http://legyeneszed.blog.hu/ 2010.10.20. 23:56:02

Lássuk a tényeket.
1. Nem tudok csapot szerelni.
2. Termelékenység helyett termékenységet olvastam.
3. Jóhiszemű vagyok, szóval nem, nem akarják megtéveszteni őket.
Mi következik mindebből? Hát azt nem tudom. De a területek, amikről szó volt, mind fejleszthetőek, nem?

kozgaztanar 2010.10.21. 09:48:41

@mig8: azt én is leírtam, hogy MO-n több, mint 13 ezer embert kérdeztek le. A többi paraméter szerepel a fenti linken.
A statisztika valóban becsapós lehet, de a mintavételi eljárás, valamint a vizsgált sokaság és a minta paraméterei nyilvánosak, azaz az állítások ellenőrizhetőek.

@Öcséd:-): ua, mint fent: nézd meg a megadott linken! A szorgalmasság nem torzítja az eredményeket, hanem létrehozza az eredményekben megmutatkozó különbséget.
Egyébként egyetértek: a fiúk (férfiak) nem butábbak, csak lusta disznók!

MakkosMaria 2010.10.21. 18:06:10

es ha a szakosodast valami egeszen mas, mint komparativ elony hatarozza meg, pl. tarsadalmi elvaras, kulturabol eredo nemi szerepek, csaladi hagyomany, ... nade itt a kozgaz veget ert :-)

díva naíva 2010.10.26. 16:15:53

én sem tudok csapot szerelni, gyengébb vagyok, mint a pasim és sokkal türelmetlenebb :) de jól számolok, gyorsan olvasok és jó a problémamegoldó készségem :)) és még főzni is tudok :)

díva naíva 2010.10.26. 18:26:27

@kozgaztanar: /ennek az üzenetnek a megválaszolása nem publikus felületre való/
süti beállítások módosítása