A világ fele

2010.09.23. 10:32

A fél világ harcban áll az államadóssággal - írja az index.hu. (Mondtam már, hogy mennyire idegesítő néha az indexen elburjánzott bulvár jellegű címadási metódus? Szerintem mondtam már. Ez most nem olyan vészes, bár ettől a "harcban áll" frázistól feláll a hátamon a szőr... Brrr!)

A cikk amúgy elég korrekt, különösen azt ajánlom a makroökonómiát vagy éppen államháztartástant és egyéb nyalánkságokat hallgató diákok figyelmébe, hogy milyen tényezők befolyásolják az államadósság mértékét (technikailag):

Egy ország államadósságát alapvetően négy tényező befolyásolja. A legegyszerűbb tényező a kamatkiadások mértéke, amelyeket a már meglévő adóssága után kell fizetnie az államnak. A második tényező a költségvetés elsődleges egyenlegének az alakulása, ami az állam bevételeinek és kiadásainak a különbségét mutatja. A harmadik tényező a GDP változása, a gazdasági növekedés mértéke. Az utolsó tényező az infláció, [ha a saját pénzedben vagy eladósodva!]

Ami viszont nincs a cikkben, de az én fejemben meg azóta motoszkál, hogy a cikk címére pillantottam, az az, hogy mi van a világ másik felével? (Meg az is motoszkál, hogy a Angie hogy érzi majd magát nálunk...)

Szóval? Világ másik fele? Teszem fel, hogy mivel eladósodva az északi/nyugati része van, ezért a másik fele a déli/keleti lehet. Hahó! Valaki ott túloldalt! Maguk odaát mivel állnak harcban? Mi itt az államadóssággal.

Kína, Japánt megelőzve, 2008-ban vált az Egyesült Államok legnagyobb hitelezőjévé.
China rulez. Itt írnak róla, meg itt. Ez pedig egy táblázat. 4U

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kozgaz.blog.hu/api/trackback/id/tr482317339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vagyok, aki vagyok... 2010.09.23. 11:36:15

lehet, hogy egyszerűen csak azért, mert ők többen vannak?? mármint, hogy ezért ők a hitelezők. szerinted van össszefüggés?

kozgaztanar 2010.09.23. 11:53:10

@vagyok, aki vagyok...: nem, nem azért. Akkor India lenne a 2. és nem Japán. Sokan vannak és alacsonyan tarják a fogyasztási hányadot.

mig8 (törölt) 2010.09.23. 14:48:40

Azért India is mégérne egy misét, akarom mondani egy bejegyzést.

Amit fontos róla tudni:
- békésen vívta ki a függetlenségét
- de megőrizni nem tudta: szétszakadt három részre
- eleinte a szovjet utat próbálta követni
- még ma is vannak ennek nyomai
- a fejlődést erősen gátolja a kasztrendszer
- amit próbál felszámolni, de kevés sikerrel
- a hinduizmus számos termék forgalmazását ellehetetleníti
- ugyanakkor meg elősegíti azt, hogy pl informatikában világelsők legyenek

Egyébként érdemes megfigyelni, hogy a hinduizmus milyen befolyással van a fejlődésre és a kapitalizációra! (Egyszer régebben vitatkoztunk a vallások hatásáról a fejlődésre.)

vagyok, aki vagyok... 2010.09.23. 15:31:42

@mig8: ez tényleg érdekes kérdés... a múltkor beszélgettem a fiammal az északi református és a déli katolikus országokban létező mentalitásről. nyissunk erről egy új blogot :)

mig8 (törölt) 2010.09.23. 17:59:08

@vagyok, aki vagyok...:

Azért annyit nem ér meg a téma, de egy posztot mindenképpen :-)

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2010.09.24. 10:11:15

ez az india kérdés tényleg érdekes...

mig8 (törölt) 2010.09.24. 21:54:15

@vagyok, aki vagyok...:

Mégvmi eszembe jutott. Szerintem nem a mentalitás nem a vallástól függ. Akkor pl az északra lévő Lengyelországgal mi van? Vagy az északi protestánsok miért nem tudják megoldani az északír problémát (ja, persze, hülye katolikusok...)?

Szerintem a mentalitásra sokkal nagyobb hatással van a nyelv, amin kifejezed magad. A nyelvtől nem tudsz szabadulni: még a gondolataid is az adott nyelven szólnak (ellenben a vallás alaptéziseitől el lehet vonatkoztatni). És nézd csak meg a németeket pl! Mindent logikusan végiggondolnak, mielőtt megcsinálnak (najó, más nemzetekhez képest). Vagy az angolokat! Hatalmukat - még a 18-19. században - annak köszönhetik, hogy kifejezetten agresszívek, ugyanakkor rendkívül kreatívok voltak. És a franciák? Mindig az apró finomságokhoz volt érzékük, nem csoda, hogy a divatban olyan jók.

vigike 2010.09.24. 23:33:57

Hát, a dél szerintem szintén eladósodott, kelet meg dörzsöli a markát, hogy a kezében vagyunk :)
süti beállítások módosítása