Monopolisztikus verseny

2010.06.23. 14:18

A monopolisztikus verseny egy piactípus (piaci forma), amit a hallgatók előszeretettel kevernek össze a monopólium piaci formával. Gondolom azért keverik, mert csökkentett agyi funkcióban tanulnak és olyan árnyalatnyi különbségek, mint a -isztikus (a monopol után), valamint a verseny szó nem tűnnek fel, vagy ha igen, akkor inkább zavaró motívumként, elfelejtendő jelleggel. Pedig. Pedig a monopóliumhoz nem kapcsolódhat verseny, hiszen a termelő itt egyedül van, akkor meg kivel versenyezzen a drága? (Egyébként éppenséggel drága is lesz, de az most nem jön ide.) Na, szóval egyedül van és nuku verseny. (Főleg akkor, ha tiszta monopólium, mert akkor még helyettesítő termék sincsen. Ugye? Ugye.) A monopólium másik neve az, hogy antiverseny. Nem is, ezt én találtam ki, de akár lehetne.

A monopolisztikus verseny pedig verseny. Benne van a nevében. Akkor meg nem lehet monopólium, nem igaz? De. Akkor mi? Nos, a tökéletes (tiszta) verseny rokona. Unokatestvére. A monopolisztikus szó itt jelzőként szerepel, akárcsak a tökéletes (vagy a tiszta). A lényeg a verseny. Hogy az valamilyen. Itt éppen monopolisztikus. Na nézzük csak, hogy miért! A monopolisztikus verseny főbb karaktereiben megegyezik a tökéletes versennyel, de van egy nagyon fontos különbség: a termék itt nem homogén, hanem differenciált. Homogén termék pl. a tojás (nincs márkázás, mert minőségileg homogén a termék), differenciált meg pl. a bor (van márkázás, mert vannak és érzékelhetőek minőségi különbségek - igazából nem is egy termék van, hanem egy termékcsoport vagy "főtermék", aztán jönnek a különbségek). Itt aztán nem az, hogy nincs verseny, hanem hajaj! Mármint a monopolisztikus verseny esetében. Főleg marketing eszközökkel. A márkázás miatt, meg azért is mert az árverseny eredménye a fedezeti pontos termelés lenne. De ez hosszú táv, az meg Keynes szerint úgysem fontos. Hehe.

Tessék megtanulni: mo-no-po-lisz-ti-kus verseny! Van itt egy jó kis bemutató hozzá.

 

A bejegyzés trackback címe:

http://kozgaz.blog.hu/api/trackback/id/tr672103865

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

MakkosMaria 2010.06.23. 18:40:39

Jo poszt, jo linkek! Valahol itt van a pont, ahol a marketing a kozgazbol elindul. Vagy a kozgaz utoleri az 'elet' egyik jelenseget es probalja azt magyarazni :-) Tulkepp mindegy, szinte ugyanaz...

vigike 2010.06.23. 19:43:28

Én jobban szeretem ezt oligopol piacnak hívni. Nem tudom, helyes-e az a terminus, tudom, hogy maga az oligopólium más, de pl az általunk oktatott NPG könyvben a monopolisztikus versenyt oligopol piacnak hívják. vagy itt van különbség valami? Piacszerkezetesek segítsetek :)

kozgaztanar 2010.06.24. 08:55:14

@vigike: az oligopol piacon néhány vállalat van, a monopolisztikus versenynél sok.
(persze m,ennyi a néhány? én azt mondom a diákoknak, hogy amíg az ujjaikon meg tudják számolni, addig néhány :)

ez azért fontos, mert a piaci ár befolyásolására való képesség (vállalati erő, hatalom) a méretből fakad (a relatív méretből, azaz h a piachoz képest mekkora a vállalat)

a monopolisztikusan versenyző piacon borászat max saját márkáinak árát határozhatja meg, de a "termék" piaci árára ezzel nincs befolyása, míg az oligopol piaci szereplő árváltoztatása már (a részesedés mértékének okán) hatni fog a piaci árra

ennyi telik tőlem reggel, egy kávé után :))

vigike 2010.06.24. 16:49:03

@kozgaztanar: aha. Mondjuk én is kábé így gondoltam valahogy. Tehát ha jól értem a monopolisztikus verseny abban különbözik a monopolisztikustól, hogy utóbbinál árelfogadóak a vállalatok? Amit linkeltél ppt-ben viszont a pepsi - cocacola piac is monopolisztikus versenynek tekintett, holott az nem az biztosan.

kozgaztanar 2010.06.25. 09:47:45

@vigike: igen, a tökéletes versenynél homogén a termék és árelfogadóak a vállalatok
hát, nem tudom, ne felejtsd el, hogy a ppt amerikai perspektívából nézi a piacot, ott meg lehet, hogy a "sok" szereplőről beszélhetünk az üdítőital piacon...

Becky000 2016.06.06. 17:13:13

A diákok védelmében csak annyit mondanék el, hogy az árnyalatnyi különbségek is feltűnnek az embernek, akármilyen csökkentett agyi funkcióban tanul, azonban ha egyszerre túl sok információhoz jut az ember, megpróbálja azt kötni valamihez, amit már ismer és ez nyilvánvalóan a monopólium lesz jelen esetben. Egyébként pedig ha egy jó előadó rávilágít a lényegre, hasonlatosan az itt elhangzottakhoz, kevésbé vicceskedő stílusban, talán még a diák is felfogja, mivel nagy valószínűséggel képes rá, csak túl sok az infó.